Hur strömt vill de ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bec@home.se
    • April 2008
    • 38

    Hur strömt vill de ha?

    Har ett ganska nystartat 540L kar (2 mån) och tyckte jag hade lite för lite "drag" i det så jag stoppade i en Eheim 2252 på 1200l/h istället för min lilla Aquael pump. Jösses vilken skillnad det blev, nu är jag nästan orolig att det blev FÖR mycket... (Är ju än så länge bara unga Malawi i...)

    Jag har även ett Eheim 2078 ytterfilter som skall leverera 1850 l/h men det är en himmelsvid skillnad på effekten i akvariet. Min Vallsneria ligger ju som en rem numera från 2252:ans utblås och firrarna "surfar" i draget.

    Kan det bli för mycket drag? Nån som vet?

    Mvh / Åke
  • Guest

    #2
    Det är inte tillräckligt strömt.

    Kommentar

    • KoiKe
      • March 2008
      • 331

      #3
      Tjo!

      I mitt 500 liters (dock 2 meter långt) så kör jag lite blandad storlek malawis å jag har inga problem


      2st fluval 4 innefilter på 1000l/h å ett fluval 405+ yttefilter på 1300lit/h

      3300liter i timmen...De resulterade i att min vallisneria som var 1.5meter snurrade ihop sig å gick av

      Fisken verkar dock gilla de å pumparna suger i sig de mesta av skiten istället för att de hamnar på botten...

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Ursprungligen postat av KoiKe
        Tjo!

        I mitt 500 liters (dock 2 meter långt) så kör jag lite blandad storlek malawis å jag har inga problem


        2st fluval 4 innefilter på 1000l/h å ett fluval 405+ yttefilter på 1300lit/h

        3300liter i timmen...De resulterade i att min vallisneria som var 1.5meter snurrade ihop sig å gick av

        ...
        Sen kan du ju ta bort 50% av de totala l/h.

        Kommentar

        • OrvishThaMan
          • December 2008
          • 35

          #5
          Ursprungligen postat av bec@home.se
          Har ett ganska nystartat 540L kar (2 mån) och tyckte jag hade lite för lite "drag" i det så jag stoppade i en Eheim 2252 på 1200l/h istället för min lilla Aquael pump. Jösses vilken skillnad det blev, nu är jag nästan orolig att det blev FÖR mycket... (Är ju än så länge bara unga Malawi i...)

          Jag har även ett Eheim 2078 ytterfilter som skall leverera 1850 l/h men det är en himmelsvid skillnad på effekten i akvariet. Min Vallsneria ligger ju som en rem numera från 2252:ans utblås och firrarna "surfar" i draget.

          Kan det bli för mycket drag? Nån som vet?

          Mvh / Åke
          Jag kör med en 700l/h i mitt 110 liters, och de leker och trivs.
          Cichlid. Probably the best fish in the world.

          Kommentar

          • KoiKe
            • March 2008
            • 331

            #6
            Ursprungligen postat av Narii
            Sen kan du ju ta bort 50% av de totala l/h.

            varför ska jag de ?

            Kommentar

            • ljung
              • December 2008
              • 185

              #7
              Ursprungligen postat av KoiKe
              varför ska jag de ?
              Flödet stryps en del av filtermediet men tror inte det stryps med så mycket som 50% dock då måste filtrena vara ordentligt igensatta.
              Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

              Kommentar

              • Guest

                #8
                30% är en mer exakt siffra. Men efter nåra månader så täpps även slangar o filtermatieralet me skit o då blir den där siffran större ^^ kanske 40%

                Kommentar

                • KoiKe
                  • March 2008
                  • 331

                  #9
                  Ursprungligen postat av Narii
                  30% är en mer exakt siffra. Men efter nåra månader så täpps även slangar o filtermatieralet me skit o då blir den där siffran större ^^ kanske 40%

                  tömmer innerfiltrena varannan vecka eller så å ytterfiltret rengör jag slangar å hela skiten var 3je 4:e skulle jag tippa på ...då är de bra flås i de fortfarande

                  Kommentar

                  • bec@home.se
                    • April 2008
                    • 38

                    #10
                    Ursprungligen postat av Narii
                    Det är inte tillräckligt strömt.
                    Så vad skulle du säga vore tillräckligt?

                    Mvh / Åke

                    Kommentar

                    • Don Kiwin
                      • April 2007
                      • 114

                      #11
                      Pumparna bör omsätta vattnet minst 6 gånger i timmen.

                      Dvs ditt 540 bör ha en cirkulation 3500l/h. Men som några andra redan skrivit så täpps filter och övrigt igen så räkna bort ca 30-40%.

                      I övrigt är det svårt att ha för mycket cirkulation till malawi. Hemligheten är att rikta utblåsen åt lämpliga håll. En kompis till mig kör med en overturn på ca 13 gånger till sina malawi och de lever och frodas.

                      Kommentar

                      • smikeb
                        • April 2007
                        • 107

                        #12
                        Ursprungligen postat av bec@home.se
                        Har ett ganska nystartat 540L kar (2 mån) och tyckte jag hade lite för lite "drag" i det så jag stoppade i en Eheim 2252 på 1200l/h istället för min lilla Aquael pump. Jösses vilken skillnad det blev, nu är jag nästan orolig att det blev FÖR mycket... (Är ju än så länge bara unga Malawi i...)

                        Jag har även ett Eheim 2078 ytterfilter som skall leverera 1850 l/h men det är en himmelsvid skillnad på effekten i akvariet. Min Vallsneria ligger ju som en rem numera från 2252:ans utblås och firrarna "surfar" i draget.

                        Kan det bli för mycket drag? Nån som vet?

                        Mvh / Åke
                        eheim 2252 är troligen det bästa innerfiltret som finns.
                        dock har den relativt liten filtervolym (som de flesta innerfilter har)
                        kombinerar du med ditt ytterfilter så får du ordentlig rening i karet.
                        www.oscarciklid.egetforum.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...