lejonhuvudciklid=Fiskätare???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    lejonhuvudciklid=Fiskätare???

    Jag har Lejonhuvudciklider ett par i mitt 300 litersakvarium.I det går även Paletter och stimfisk,mestadels tetror.

    paletthanen har försvunnit, och jag trodde att han har dött och blivit "omhändertagen" av malarna, men nu ikväll såg min dotter att lejonhonan simmade runt med en zebrafisk i munnen

    Så nu undrar jag.....Är det Lejonhuvuden som har tagit Paletthanen och även andra småfisk som har försvunnit? ca 6 zebrafiskar, nån svart fantomtetra och en Riotetra har försvunnit.Förutom Paletthanen...
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Småfisk kan de säkert ta, även om det förvånar mig att de skulle ta zebrafiskar, som är snabba, och simmar högt upp i akvariet, medan lejonhuvuden är dåliga simmare (delvis tillbakabildad simblåsa), och håller till nära botten. När jag hade guppy ihop med lejonhuvuden för ett antal år se´n, så åt de aldrig upp nå´n vad jag vet, däremot blev nog en av honorna dödligt sårad när lejonhuvudena vaktade ynglen. Men fiskar kan förvåna en, så det kan säkert vara lejonhuvudena, kanske när ljuset nyss släckts.

    Om paletthanen var vuxen, eller halvvuxen, så har nog lejonhuvudena inte tagit den som byte. Däremot är de konkurrenter om revir och lekplatser (grottor), så paletthanen kan ha dödats i en revirstrid.
    Senast redigerad av Shepard; 05 February 2009, 21:11.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Småfisk kan de säkert ta, även om det förvånar mig att de skulle ta zebrafiskar, som är snabba, och simmar högt upp i akvariet, medan lejonhuvuden är dåliga simmare (delvis tillbakabildad simblåsa), och håller till nära botten. När jag hade guppy ihop med lejonhuvuden för ett antal år se´n, så åt de aldrig upp nå´n vad jag vet, däremot blev nog en av honorna dödligt sårad när lejonhuvudena vaktade ynglen.

      Om paletthanen var vuxen, eller halvvuxen, så har nog lejonhuvudena inte tagit den som byte. Däremot är de konkurrenter om revir och lekplatser (grottor), så paletthanen kan ha dödats i en revirstrid.
      ja, jag har också hört att Lejonhuvudena skall gå nära botten...men det gör inte de här två. De simmar runt som de andra fiskarna.
      Det med att det har varit revirstrid, kan jag tänka mej.För Paletterna "stal" grottan av Lejonhuvudena för ett tag sedan, och nu när du skrev det här, så tänkte jag till, och Paletthonan som är kvar är inte i den grottan....Så det är nog så.
      Men jag måste nog tänka om, jag kan nog inte ha Paletter och Lejonhuvudciklider i samma. "Lejonen" kan nog inte gå med stiommen heller, blir tvungen att flytta dom.Och det blir Scalare och Discustanken i så fall.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ha inte lejonhuvudena ihop med discus och scalarer. Jag har gjort misstaget två gånger att ha dem med scalarer (två olika scalare och lejonhuvudspar och olika tillfällen, men samma akvarium, 250 liter). Första gången lekte scalareparet, och försökte jaga bort lejonhuvudena, som inte rörde en fena () utan högg till scalarerna när de försökte jaga bort dem. Andra gången lekte lejonhuvudena, och scalarerna blev helt söndertrasade, och stod och tryckte i ett hörn, medan lejonhuvudsciklidynglen simmade både högt och lågt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Ha inte lejonhuvudena ihop med discus och scalarer. Jag har gjort misstaget två gånger att ha dem med scalarer (två olika scalare och lejonhuvudspar och olika tillfällen, men samma akvarium, 250 liter). Första gången lekte scalareparet, och försökte jaga bort lejonhuvudena, som inte rörde en fena () utan högg till scalarerna när de försökte jaga bort dem. Andra gången lekte lejonhuvudena, och scalarerna blev helt söndertrasade, och stod och tryckte i ett hörn, medan lejonhuvudsciklidynglen simmade både högt och lågt.
          Ouch....det var inte bra, ja men då får jag försöka byta in dom och om inte det går, så får jag väl spola ner dom...fast det är ingenting jag gärna gör
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av ciklidtok
            Ouch....det var inte bra, ja men då får jag försöka byta in dom och om inte det går, så får jag väl spola ner dom...fast det är ingenting jag gärna gör
            Nej, och det får man inte göra heller, vad jag vet Jag skulle aldrig kunna döda fiskar jag har tröttnat på, tar ingen emot dem så får jag ha dem kvar, kanske göra nå´n omflyttning eller så.

            Om du flyttar på tetrorna till scalare och discusakvariet, så kan du nog ha kvar lejonhuvudena.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Nej, och det får man inte göra heller, vad jag vet Jag skulle aldrig kunna döda fiskar jag har tröttnat på, tar ingen emot dem så får jag ha dem kvar, kanske göra nå´n omflyttning eller så.

              Om du flyttar på tetrorna till scalare och discusakvariet, så kan du nog ha kvar lejonhuvudena.
              Jo, jag skulle kunna flytta tetrorna till det andra karet...men det är bara ett problemDär går bägge rovmalarna, de skulle vara uppäten inom ett dygn...men jag tror att affären tar in dom, de brukar inte vara omöjliga. De är i bra kondition och dessutom ett par, så det går nog.
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Vad är det för malar då?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Vad är det för malar då?
                  En gammal Synodontis Schall, 16 år..grinig som få, och en Chokladmal(Platydoras Costatus) också den gammal och om möjligt ännu grinigare
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, nog ingen idé att släppa i några tetror där
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • ciklidtok
                      • March 2005
                      • 1466

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Ja, nog ingen idé att släppa i några tetror där
                      Nej, jag tyckte väl det jag också

                      det ordnade sej iaf. de är omhändertagna nu, skulle få en Paletthane och nåt stim i utbyte, men det fanns ingen hemma nu som jag tyckte om.
                      720L SA-/CA. Övriga
                      375L Biotop, skalarer
                      275L Malawi
                      240L Blandat


                      Kommentar

                      Arbetssätt...