hur många malawi i ett 240 L kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    hur många malawi i ett 240 L kar?

    Har just nu 5 st golden, funderar på att snart köpa in några röd-zebror de borde väl gå va?

    men hur många kan jag ha? bör jag max ha 3 arter eller?

    har funderat på att senare köpa några hongi men har inte bestämt mig ännu..skulle det gå isf?

    Hongi, Metriaclima callainos Nkhata Bay eller Pseudotropheus socolofi.

    Någon av dom 3 arterna funderar jag på, vill ha någon med blå färg. Dom 2 sistnämda arterna ser i stort sett likadana ut men dom kanske är olikai tempramentet? någon som vet vilken som är snäll?
    och vilka av dessa 3 arterna passar bäst ihop med golden och rödzebra?
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Jag hade nog nöjt mig med 2 sorter i ett 240L. Väljer du Rödzebran och vill ha blå färg så kan du ju välja blå hanar
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Golden och Hongi är fint. Andra, blå alternativ är Mari Gold/Acei (mer lila, blå fenor) och så klart demasoni, som har ett oförtjänt rykte om sig att vara stygg. ett mer välförtjänt rykte om dem är dock att de är lite kinkiga med vattenkvalitet.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • Antee
        • September 2007
        • 165

        #4
        Jag har i mitt 240 liters: 6 st. Rödzebra (1 hanne + 5 honor) och 6 st. Golden 2+4 och 6 st. Socolofi (vet inte fördelningen än...).
        Det går bra, är väl bara socolofin som härjar på, men jag tror att det är för att jag har fått tag i flera hannar.
        Skulle nog kunna ha en eller två till av varje sort för att sprida aggressionerna lite mera, det är ju alltid ett eller annat rivir vaktande på G.
        mvh
        Anders
        240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
        112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
        112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
        30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

        Kommentar

        • Fösen
          • January 2009
          • 383

          #5
          En väldigt bra zooaffär säger:

          I ett 240 liters kar kan du ha upp till 30 ciklider men föredrar 15-20 st Här hemma har det gått fin fint med det men nu byter vi ut dom mot diskus

          Kommentar

          • Orchillies
            • December 2008
            • 128

            #6
            Jag har Hongi, Golden, Mary Gold och Bright-Blue Zebra (Metriaclima callainos Nkhata Bay) ihop och de går superbra ihop. Om du bestämmer dig för Hongi ska du tänka på att helst inte ha någon annan fisk som liknar den för då kan de lätt bli bråkiga och bossiga. (Hade ett par Afror men det tyckte inte min Hongi var nån bra ide så de fick lämna plats åt en grupp fredliga Mary Gold ist)

            Den rutinerade akvarist jag köper mina Malawi hos säger att Malawis lätt blir stressade om de är för få och att de gillar att ha det trångt, ca 1 fisk per liter så du ska nog inte ha nå problem med iaf 20 fiskar.

            Sen är det ju bäst med få arter och många av varje = bättre harmoni.
            Lycka till med dina fiskar!
            Senast redigerad av Orchillies; 04 February 2009, 21:59.

            Kommentar

            • qungen
              • December 2007
              • 39

              #7
              i mitt 240 har jag 6 hongi 6 golden 6 rödzebra 4 maingano
              men jag ska köpa 2 maingano till sen har jag 6 ancistrus
              4 vanliga 2 golden jag har bara fått mer o mer harmoni i mitt kar ju fler dom har blivit

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                Ursprungligen postat av Orchillies
                Den rutinerade akvarist jag köper mina Malawi hos säger att Malawis lätt blir stressade om de är för få och att de gillar att ha det trångt, ca 1 fisk per liter så du ska nog inte ha nå problem med iaf 20 fiskar.
                1 fisk per liter är väl änndå lite väl väl mycket, då skulle jag ju kunna ha 180 st i mitt 180-Liters
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • Orchillies
                  • December 2008
                  • 128

                  #9
                  Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                  1 fisk per liter är väl änndå lite väl väl mycket, då skulle jag ju kunna ha 180 st i mitt 180-Liters
                  Haha! Jo, ska ju såklart vara en fisk per 10 liter

                  Kommentar

                  • malawifisken
                    • August 2008
                    • 969

                    #10
                    som sagt ovan, en vuxen malawi (m´buma) på 10L vatten. Tänk på att du inte 240L vatten i ett 240L akvarium. Med tanke på att all inredning tar bort mycket vatten volym. men runt 15st skulle nog funka
                    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      #11
                      Om du har god filtrering bode du kunna ha upp till 20-25 st beroende på hur stora de blir som vuxna, och hur många hanar du tänkt dig av varje sort.

                      säger max 1-2 hane per art, men det får du gallra ut eftersom tiden går för det är inte så lätt att se könsskillnad på vissa malawi när du köper dem.

                      ett tips till: Hellre en liten "kanske" hane, än en större "säker" hane, iallafall om du köper en lite aggresivare art, då stora hanar tenderar att bli lite väl bossiga mot sina honor.
                      Senast redigerad av Albinfiskare; 06 February 2009, 07:00.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...