Julidochromis ornatus yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Antee
    • September 2007
    • 165

    Julidochromis ornatus yngel

    Har nu fått de första ynglena på mina ornatusar...Jag har ett ornatuspar och två som är "utanför" (ska sälja dom snart).
    Har även sex stycken multisar, en hane två honor i fyra snäckor i två kolonier. Alla honorna har ungar i sina snäckor.
    Nått särskilt att tänka på för att driva upp några ornatusar?
    Hur länge ska ornatusynglen gå med föräldrarna?
    Kan jag ha dom i lag tills dom blir ett par centimeter eller kanske allt "gör sig själv", så att föräldrarna fördriver ynglena när dom är nog stora?
    Känns inte som nån risk att de fiskar jag har skulle börja att äta av varandras yngel, men som sagt det är mina första....
    Akvariet är förövrigt på 112 liter.
    mvh
    Anders
    Senast redigerad av Antee; 02 February 2009, 21:30. Anledning: Lagt till storleken på karet
    240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
    112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
    112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
    30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ursprungligen postat av Antee
    Har nu fått de första ynglena på mina ornatusar...Jag har ett ornatuspar och två som är "utanför" (ska sälja dom snart).
    Har även sex stycken multisar, en hane två honor i fyra snäckor i två kolonier. Alla honorna har ungar i sina snäckor.
    Nått särskilt att tänka på för att driva upp några ornatusar?
    Hur länge ska ornatusynglen gå med föräldrarna?
    Kan jag ha dom i lag tills dom blir ett par centimeter eller kanske allt "gör sig själv", så att föräldrarna fördriver ynglena när dom är nog stora?
    Känns inte som nån risk att de fiskar jag har skulle börja att äta av varandras yngel, men som sagt det är mina första....
    Akvariet är förövrigt på 112 liter.
    mvh
    Anders

    Hej Anders!
    Karet du har är inte så "jätte"-stort och du behöver inte tänka på att rädda några yngel. Dessa kommer att hålla sig i närheten av föräldrarna en ganska lång tid. Precis som med det två "överblivna" Ornatusarna du har i karet kommer föräldrarna att, när ynglen blir större, jaga bort dessa. Vad som oftast sker - såvida du inte har rejält med grottor och gömställen - är att ynglen kommer att bli bortjagade i sådan grad att de till slut inte har någonstans att uppehålla sig på, och börja "krypa" upp längs rutorna och ställa sig nära ytan, gärna i de främre hörnena (så långt från föräldrarna som möjligt). När detta sker är det meningslöst att ha dom i karet och man kan börja plocka bort dom, hyfsat enkelt med en håv.
    Låt karet och fiskarna bara vara ifred nu - du märker direkt när det är dags att börja plocka ur yngel.
    Julidochromistypen har för vana att stryka tätt intill stenar och skrevor, och dom är otroligt snabba så jag tror inte dina multisar kommer åt att ta några yngel. Njut bara av den här sköna perioden när det ploppar fram yngel lite då och då från dina Ornatus.
    Skall du liksom driva upp och "odla" Julidochromis är det bäst att ha ett lekpar i ett mindre kar och en ganska liten "familjegrotta" där enbart föräldrarna har "backstagepass" - då blir ynglen snabbt (när de är stora nog) uppjagade efter rutorna - och du kan plocka dom.

    Kommentar

    • Antee
      • September 2007
      • 165

      #3
      Tack så väldigt mycket Mats för det så informativa svaret.
      mvh
      Anders
      240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
      112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
      112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
      30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av Antee
        Tack så väldigt mycket Mats för det så informativa svaret.
        mvh
        Anders
        No problems, Bro!
        Julidochromisarterna sköter sig själva, i stort sett - och du kommer omedelbart att märka när det är dags att plocka bort de (lite större) yngel som blir bortskuffade.
        Det oerhört intresanta med många Tanganyikaciklider är just den här egenheten att äldre yngel gärna går tillsammans med yngre (speciellt utmärkande är ju Neolamprologus - Prinsessor) i flockar med flera generationer huller om buller. Det sköna är också att man inte behöver "rädda undan" yngel av den här typen, utan bara låta dom gå i karet - tills, som sagt, de blir undanjagade.
        Jag vet inte om du sett min "960-liter Tanganyika"-tråd - men där finns bilder och filmer på ett antal arter som har yngel i massor - och där generationer av yngel har parat ut sig och dessa i sin tur lekt... o.sv. - o.s.v...

        Kommentar

        Arbetssätt...