Tips på färgglada invånare till 680l.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stomatol
    • August 2008
    • 58

    Tips på färgglada invånare till 680l.

    Hej, jag ska göra om mitt 680l till Malawi hade jag tänkt.
    Mitt önskemål är att börja med några få arter fisk, kanske 3. Vill gärna ha färgglada arter som kan yngla av sig så jag kan få ett lite större bestånd med tiden.
    Jag har inte satt mig in i alla namnen men "Röd Zebra", Demasoni, "Fire Fish" är fiskar i min smak när det gäller utseende (se länkar).





    Eftersom jag inte kan beteendet på dessa än så frågar jag er efter tips på fiskar som fungerar bra ihop. Det kanske inte alls är bra att börja med tex 1+3 /art som jag tänkt utan bättre att köpa många som jag läst om t.ex Demasoni?

    Sammanfattande: Färgglada, inte allt för ovanliga och svindyra, 680l kar, går att börja med i liten grupp. Tror starkt att jag vill ha röd zebra iaf.

    Hoppas på många fina förslag som backas upp av egen erfarenhet.
  • Link_Mag
    • January 2009
    • 238

    #2
    Röd zebra, Demasoni, Socolofi och Golden har jag bara bra erfarenheter av. snygga och roliga fiskar
    Diskus och Växter FTW!

    Kommentar

    • Jerry_ciklid
      • January 2008
      • 476

      #3
      1+3 funkar fint med dom flesta arter. Demasonin är lite speciell och ganska aggresiv inom gruppen, därför bör du ha iaf 10 st av den. Med Malawi kan man blanda ganska friskt men om du vill ha färgglada och billiga så skulle jag föreslå Hongi http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=796&SOK=1
      och Golden http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1
      Men som sagt, man kan blanda ganska friskt. Själv har jag 7 arter med minst 4 i varje grupp i mitt 1200 liters och det funkar fint.
      Lycka till

      Kommentar

      • Stomatol
        • August 2008
        • 58

        #4
        Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
        1+3 funkar fint med dom flesta arter. Demasonin är lite speciell och ganska aggresiv inom gruppen, därför bör du ha iaf 10 st av den. Med Malawi kan man blanda ganska friskt men om du vill ha färgglada och billiga så skulle jag föreslå Hongi http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=796&SOK=1
        och Golden http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1
        Men som sagt, man kan blanda ganska friskt. Själv har jag 7 arter med minst 4 i varje grupp i mitt 1200 liters och det funkar fint.
        Lycka till
        Hongi var ju fina! Kul om båda könen har fina färger fast inte helt avgörande.
        Är det möjligt att få alla Malawis att leka i akvarium? Det verkar så.

        Kommentar

        • Stomatol
          • August 2008
          • 58

          #5
          Ursprungligen postat av Link_Mag
          Röd zebra, Demasoni, Socolofi och Golden har jag bara bra erfarenheter av. snygga och roliga fiskar
          Socolofi var också fin. Har tänkt på en ljusblå variant men det finns rätt många att välja på va?

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #6
            Min favoritmalawi!



            Den dominanta hanen blir riktigt djupblåviolett när han färgar ut. Väldigt snälla i humöret Görs sig bäst om de får vara lite flera 7-10st

            Kommentar

            • Jerry_ciklid
              • January 2008
              • 476

              #7
              Ursprungligen postat av Stomatol
              Hongi var ju fina! Kul om båda könen har fina färger fast inte helt avgörande.
              Är det möjligt att få alla Malawis att leka i akvarium? Det verkar så.
              Båda könen färgar fint, honan dock något mindre om jag inte minns fel (har inte haft några på länge)
              Så länge fisken trivs så är det överlag lätt att få dom att leka.

              Kommentar

              • malawifisken
                • August 2008
                • 969

                #8
                mina hongi honor va en del mörkare än hanarna, men harnara va ju riktigt fina o färgstarka
                Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                Kommentar

                • Stomatol
                  • August 2008
                  • 58

                  #9
                  Hur är det med "Fire Fish"? Det är en framavlad art eller?
                  Är den att föredra tillsammans med ovan utmärkta förslag jag fått?
                  Är honorna också så röda och fina som jag sett på bilder? Finns det något negativt med att skaffa Fire Fish?

                  Kommentar

                  • Stomatol
                    • August 2008
                    • 58

                    #10
                    Jag tänker inreda med lite rötter och ganska stora stenrös i ändarna på akvariet för jag har inga moduler i utan bara en blå bakgrund. Finns det något att tänka på vid inredningen om man vill få några yngel att överleva. Men det kanske är svårt utan ett yngelkar???

                    Kommentar

                    • Jerry_ciklid
                      • January 2008
                      • 476

                      #11
                      Ursprungligen postat av Stomatol
                      Jag tänker inreda med lite rötter och ganska stora stenrös i ändarna på akvariet för jag har inga moduler i utan bara en blå bakgrund. Finns det något att tänka på vid inredningen om man vill få några yngel att överleva. Men det kanske är svårt utan ett yngelkar???
                      Firefish ska inte vara några problem att ha med ovanstående. Ja, det är en framavlad art. Ja, honorna är åxå röda men tänk på att dom bilder man ser oftast är riktiga praktex så bli inte besviken om dina inte blir så fina.
                      Om du ska inreda med rötter så håll koll på PH´t så det inte blir för lågt. Blir det för lågt så kan du lägga i några kalkstenar eller några teskedar bicarbonat. Blå bakgrund funkar fint till Malawi, det har jag själv i mina kar.
                      Vill du ha yngel som klarar sig så ska du ha mycket gömställen så dina stenrös blir perfa. Du kan även ha robusta växter om du vill ha lite grönt i karet.
                      Senast redigerad av Jerry_ciklid; 01 February 2009, 20:33.

                      Kommentar

                      • Stomatol
                        • August 2008
                        • 58

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
                        Firefish ska inte vara några problem att ha med ovanstående. Ja, det är en framavlad art. Ja, honorna är åxå röda men tänk på att dom bilder man ser oftast är riktiga praktex så bli inte besviken om dina inte blir så fina.
                        Om du ska inreda med rötter så håll koll på PH´t så det inte blir för lågt. Blir det för lågt så kan du lägga i några kalkstenar eller några teskedar bicarbonat. Blå bakgrund funkar fint till Malawi, det har jag själv i mina kar.
                        Vill du ha yngel som klarar sig så ska du ha mycket gömställen så dina stenrös blir perfa. Du kan även ha robusta växter om du vill ha lite grönt i karet.
                        Tackar för svaret, ser nu fram emot att inreda och fylla med fisk.
                        Ska bara ner till Thailand för lite rekreation i två veckor först, men sen ska det bli 100% Malawifocus.

                        Kommentar

                        • Jerry_ciklid
                          • January 2008
                          • 476

                          #13
                          Jag följer med!!!!!!

                          Kommentar

                          • malawifisken
                            • August 2008
                            • 969

                            #14
                            jag tycker att lava kross funkar kanon om man vill att lite yngel skall överleva. Bara att slänga ut lite högar i karet. Som sagt innan, håll koll på ph om du skall ha rötter i, för rötterna sänker ph värdet. Lycka till med och välkommer till malawi träsket
                            Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                            Kommentar

                            • Stomatol
                              • August 2008
                              • 58

                              #15
                              Ursprungligen postat av malawifisken
                              jag tycker att lava kross funkar kanon om man vill att lite yngel skall överleva. Bara att slänga ut lite högar i karet. Som sagt innan, håll koll på ph om du skall ha rötter i, för rötterna sänker ph värdet. Lycka till med och välkommer till malawi träsket
                              Tackar!
                              Jag tänkte ha mest kalksten i rösen så jag borde klara av rötterna med dom i hoppas jag.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...