Saluosi -> trasiga fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ahellberg
    • February 2007
    • 25

    Saluosi -> trasiga fenor

    Hej!
    Jag har ett 540l. som jag håller på och startar upp. Just nu har jag sju fiskar i: Ett par pallettciklider, tre saluosi (hane + två honor) och två zebrahonor. De har varit i ungefär en månad, första tiden var allt frid och fröjd, men senaste veckan så har palletthanen och saluosihonorna fått trasiga fenor. Zebrahonorna verkar få vara i fred.

    Jag har tänkt fylla på med mer fisk i helgen, eftersom det är lön och uppstarten gått utan problem. Nu undrar jag om jag verkligen ska satsa på fler saluosi. Det är jättefina fiskar, men ska de vara så här elaka kanske jag byter till någon annan sort.

    Jag har egentligen tre frågor.

    Blir hanen lugnare om jag skaffar fler av samma art (både honor och hanar)?

    Kan det vara så att jag har för lite gömställen? Och att det är därför hanen bits.

    Om det är så att saluosi är så här störda av naturen, vad ska jag köpa istället? Är lire sugen på röda hongi.
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #2
    jag skulle nog köra på med lite flera honor, Saulosi brukar vara väldigt fredliga annars fakiskt

    Eftersom du har ett relativt stort kar skulle jag tippa på att du skulle kunna ha typ 10 honor och 2 hanar typ.

    En grupp på 10 hongi, och sen har du ändå gott om plats över, kanske lite flera zebror? Men jag hade försökt blivit av med paletterna, då de inte riktigt passar in att gå med Malawi.

    Men eftersom du är i uppstartsfasen skulle jag slänga i 4-5 saulosi honor till att börja med.

    Men för att svara på frågorna:

    1. Ja, eller honorna blir mindre jagade eftersom de är flera honor/ andra fiskar att jaga.
    2. Ja det kan det också bero på, Bild på karet kanske?
    3. Saulosi är väldigt fredliga av sig i naturen.

    Lycka till
    Senast redigerad av Albinfiskare; 21 January 2009, 21:04.

    Kommentar

    • ahellberg
      • February 2007
      • 25

      #3
      Tack för svar.
      Jag provar nog och köper några saluosisar till imorgon då får se hur det går sen.

      Kommentar

      • ljung
        • December 2008
        • 185

        #4
        Jag har 3st saulosi och 3st socolofi i ett relativt nystartat kar och saulosi är mycket fredliga och snälla, även mina socolofi's verkar snälla.
        Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

        Kommentar

        Arbetssätt...