hona/hane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akino
    • January 2008
    • 146

    hona/hane

    jag har ett malawi zebra par som har lekt och jag trodde att honorna var gula och hannarna var de blåa, men här har den blåa fisken lekt och ruvar nu på romen och den gula uppvaktar fortfarande med vibrationer.

    visst är det alltid honorna som ruvar?

    H.



  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #2
    Ursprungligen postat av akino
    jag har ett malawi zebra par som har lekt och jag trodde att honorna var gula och hannarna var de blåa, men här har den blåa fisken lekt och ruvar nu på romen och den gula uppvaktar fortfarande med vibrationer.

    visst är det alltid honorna som ruvar?

    H.



    http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2288215

    Ja, Eller hos zebror är det så iallafall.

    Vet ingen malawi art där hanarna ruvar.

    Kommentar

    • malawifisken
      • August 2008
      • 969

      #3
      bild 2 är en röd zebra hane. Men bild 1? vet inte ens vad det är för fisk, ingen röd Zebra iallafall...
      Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #4
        Ursprungligen postat av malawifisken
        bild 2 är en röd zebra hane. Men bild 1? vet inte ens vad det är för fisk, ingen röd Zebra iallafall...
        Är det inte en rödzebra hona som ruvar?

        Kommentar

        • Micke
          • January 2002
          • 1718

          #5
          Båda bilderna ser att att kunna vara rödzebra. Det finns en art som är närbesäktad med rödzebran som kallas Metriaclima sp. "blue reef" där både hona och hane är blå. Innan man kände till denna art har den säkert exporterats av misstag som rödzebra.
          Har man en blå rödzebra som ruvar så är det troligen en hona som bär gener från den arten. Det är min gissning.

          I denna artikeln finns en bild på Metriaclima sp. "blue reef":
          Mvh Michael Persson

          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • akino
            • January 2008
            • 146

            #6
            Ursprungligen postat av malawifisken
            bild 2 är en röd zebra hane. Men bild 1? vet inte ens vad det är för fisk, ingen röd Zebra iallafall...
            vad skulle det då vara? det blir alltid två färger av dem när dem ynglar av sig, cirka hälften blåa och andra hälften gula.

            Kommentar

            • akino
              • January 2008
              • 146

              #7
              tack micke för länken, dem är absolut väldigt lika mina fiskar, bara att honan är blå och hannen är gul hos mig
              Senast redigerad av akino; 11 September 2012, 13:57.

              Kommentar

              • schessie
                • March 2010
                • 21

                #8
                kan ju säga så här att hannar kan ruva dom med , har en hongi hanne som går och tuggar nu . och det är ingen hona , för hon var helt ointresserad av att ruva ungar
                , så ja hannar ruvar dom med

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Den andra bilden visar en rödzebrahane. Den första bilden (den som tuggar) är jag osäker på arten, men det ser i alla fall ut som en hona, rundade fenor, och inga äggfläckar i analfenan.

                  Apropå ruvande hanar, så tror jag att jag hade en tuppkamshane som ruvade vid ett tillfälle, i alla fall stod han gömd i ett hörn och gjorde tuggande rörelser.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

                    #10
                    Tror den blåa är snarare en bastard

                    Kommentar

                    • malawifisken
                      • August 2008
                      • 969

                      #11
                      jag har ALDRIG hört en malawihane som tuggar, föruton när han äter. visst är den blå på bild 1 en hona, absolut. Men en vanlig röd zebra är det inte.
                      Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                      Kommentar

                      • Auratusen
                        • March 2010
                        • 874

                        #12
                        Därför säger jag att det troligtvis är en bastard

                        Kommentar

                        Arbetssätt...