Räcker 100L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulfand
    • May 2008
    • 111

    Räcker 100L?

    Tjena. Jag har ett 100L som i nuläget står tomt. Är lite sugen på att starta igång det med Pseudotropheus demasoni som jag tycker är en fantastisk vacker Malawi.

    Någon som har erferenhet av den? Räcker volymen (har sett här på zoopet att de bör ha minst 150L, men det kanske går med mindre..), och isf hur stor grupp ska man ha?

    Tacksam för hjälp!
    ___________________________________
    720L blivande SA
  • hlafk
    • August 2007
    • 202

    #2
    vad jag vet så har väll demasoni en tendens att vara väldigt arga.
    jag försökte ha 5 hongi i 100 liter men det var aldrig nån bra balans på det akvariet...om du är begränsad till ett akvarie på 100liter så passar tanganyikaciklider mycket bättre.

    Prinsessan av burundi är ett tips. Ett inkört akvarium med ett par prinsessor kan vara väldigt fascinerande och dom skulle funka bra i ett 100liters akvarie...
    Vad vet jag...

    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

    Kommentar

    • tetraodonfeber
      • May 2007
      • 336

      #3
      mina tanganyka prinssesor fick yngel för 3 veckor sedan i ett 105 L, så det funkar verkligen,
      Malawi

      Kommentar

      • ulfand
        • May 2008
        • 111

        #4
        Jag håller med er. Visst skulle Tanganyika och prinsessor, multisar el Jullar vara ett bättre alternativ. Nu har jag ett 720L med TN och skulle ha det här i hallen som en färgklick. Tyvärr fungerar ju inte TN så bra som just färgklickar i rummet.. Det är de absolut intressantaste fiskarna att studera, tveklöst, men var ju lite sugen på färger...

        Jag tolkar det som att ni har dåliga erfarenheter av att ha demasoni i så liten burk.

        hlafk: vet du om aggresiviteten är likvärdig mellan demasoni och hongi?
        ___________________________________
        720L blivande SA

        Kommentar

        • hlafk
          • August 2007
          • 202

          #5
          jo jag såg det i efterhand att du både var guldmedlem och hade ett stort T-kar...

          jag har inte testat demasoni men vad jag vill minnas att jag läst mig till så är demasoni agressivare...enligt artbeskrivningen här vill den ha något större akvarium...
          sen så verkar det som dom flesta som har demasoni "på riktigt" brukar ha en större grupp...

          du kan ju prova golden annars det ska väll vara en av dom snällaste malawi...men där tycker jag nästan att prinsessor är mer färgglada även ifall dom absolut inte är det men golden är så himla gula på nått sätt...
          Vad vet jag...

          Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

          Kommentar

          • ulfand
            • May 2008
            • 111

            #6
            Hmm, ja vi får väl se vad det blir... Tack för hjälpen, det är alltid bra att bolla ideer med någon! Lycka till med ditt T-kar!
            ___________________________________
            720L blivande SA

            Kommentar

            • hlafk
              • August 2007
              • 202

              #7
              saulosi verkar inte behöva mer än 100 liter.

              en annan ide jag fick nu är att du sätter upp ett akvarie med mycket sten o gömställen lite växter också kanske...
              sen letar du upp en affär som säljer "malawi-mix" så får man en massa olika konstiga malawi (korsningar?) i olika färger och så får det gå som det går... då får du en billig men fin färgklick, brukar typ kosta 39 kronor styck...
              Vad vet jag...

              Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

              Kommentar

              • ulfand
                • May 2008
                • 111

                #8
                Malawimix var en riktigt bra tanke, ska jag nog köra på tror jag! Tack för tipset!
                ___________________________________
                720L blivande SA

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #9
                  Ursprungligen postat av ulfand
                  Malawimix var en riktigt bra tanke, ska jag nog köra på tror jag! Tack för tipset!

                  Jag rekomenderar inte att köra malawi i 100L, OM du skall göra det så skall karet helst vara 1m långt.

                  Tro mig, det finns inget tråkigare att titta på än ett malawikar som inte är i harmoni så tänk efter ordentligt innan.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...