Saulosi yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fippi
    • July 2007
    • 71

    Saulosi yngel?

    Hej. Har upptäckt att en av mina Saulosi honor ser ut att ha något i munnen så att det ser ut som att det är en liten påse (eller vad man än ska kalla det) under underkäken. Hon tuggar även då och då så jag antog med mitt otränade öga att det var yngel på gång. Men nu är det så att när jag matar alla fiskarna så äter hon med utan att innehållet i påsen försvinner. Hon försöker heller inte hålla sig undan utan har snarare blivit mer aggresiv än förut.

    Kan de verkligen äta om de har ägg/yngel i munnen eller är det något annat som är där?
    Hon har inte sett ut så förr i alla fall så antingen har hon ägg eller så är det något fel på henne?
  • Joppan4ever
    • December 2008
    • 277

    #2
    Ursprungligen postat av Fippi
    Hej. Har upptäckt att en av mina Saulosi honor ser ut att ha något i munnen så att det ser ut som att det är en liten påse (eller vad man än ska kalla det) under underkäken. Hon tuggar även då och då så jag antog med mitt otränade öga att det var yngel på gång. Men nu är det så att när jag matar alla fiskarna så äter hon med utan att innehållet i påsen försvinner. Hon försöker heller inte hålla sig undan utan har snarare blivit mer aggresiv än förut.

    Kan de verkligen äta om de har ägg/yngel i munnen eller är det något annat som är där?
    Hon har inte sett ut så förr i alla fall så antingen har hon ägg eller så är det något fel på henne?
    Låter lite konstigt att hon äter... Jag ahr en röd hongi hona med yngel i munnen och direkt när jag märckte att hon hade nått i munnen så tästade jag att mata henne men hon åt ej hon vill gärna men gör det ej. Jag har precis börjat med malawi så lita inte på mig Men min röda hongi har i alla fall slutat äta och är nästan säcker på att det är yngel....

    Lycka till!!!!
    // Joppan

    Akvarium: 220L dvärgciklider
    40-50L Tomt

    Kommentar

    • santa
      • December 2005
      • 504

      #3
      Kan inte tänka mig att dom äter men dom kan vara med och det kan se ut som dom äter..
      Mer aggresiv kan hon vara mot andra honor.
      Min hemsida http://santanagti.mine.nu

      Kommentar

      • Fippi
        • July 2007
        • 71

        #4
        Kollade lite extra noga idag när jag matade så att jag skulle vara säker på att jag inte sett fel. Men hon äter.
        Kan det vara något annat än yngel? Sjukdom?
        Jag har aldrig haft några yngel av en munruvare så jag vet inte riktigt hur det ska se ut.
        Finns det något annat sätt at avgöra om det är yngel eller inte än att det ska se ut som att hon tuggar och har en liten påse?

        Kommentar

        • mattsson
          • December 2004
          • 115

          #5
          Vissa malawiciklider som munruvar äter faktiskt med ynglena i munnen. brukar inte ske första veckan, men andra och tredje så gör dom det! Är la på grund av att ynglena kläckts ur sina små rom efter någon vecka skulle ja kunna tänka mig!
          / tobbe
          gone fishing...

          Kommentar

          • Fippi
            • July 2007
            • 71

            #6
            Jag hittade den här texten på en annan sida så mattsson hade troligen rätt.

            En Pseudotropheus saulosi kull består normalt av 10-15 yngel. Ynglen är stora nog att spottas ut 2-3 veckor efter att äggen kläckts. Honan äter medan hon ruvar och det är troligen så att ynglen äter små matpartiklar inne i hennes mun.
            SÅ det var ju glada nyheter!

            Kommentar

            Arbetssätt...