Vad heter denna på svenska?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    Vad heter denna på svenska?

    Vad heter Emperor Cichlid (från Tanganyika) på svenska? Fick fram Aulonocara nyassae på latin, men det är inte rätt... Kejsarciklid är en annan fisk... Någon som har nån aning?

    Bilder på rätt firre:

    Bild1
    Bild2
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tror inte att den har nå´t svenskt handelsnamn, förmodligen för att den nog är obefintlig som akvariefisk i Sverige, den aspirerar på titeln världens största ciklid, och kan tydligen bli upp mot en meter (det hindrar i och för sig inte att vissa tar in t.ex hajmalar och paroonhajar, med de säljer nog mest på sitt hajlika utseende).

    Om man ska kalla den för nå´t på svenska så får det nog bli en direktöversättning från engelskan, att två fiskar har samma populärnamn är nog inget ovanligt, t.ex så finns det tydligen två ciklider som kallas Jack Dempsey, den ena en centralamerikan, och den andra en malawi.

    För övrigt så leker tydligen microlepisen en gång, lägger en massa ägg, och lägger all energi på att skydda äggen och ynglen, och se´n dör de, om jag fattat rätt.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Tror inte att den har nå´t svenskt handelsnamn, förmodligen för att den nog är obefintlig som akvariefisk i Sverige, den aspirerar på titeln världens största ciklid, och kan tydligen bli upp mot en meter (det hindrar i och för sig inte att vissa tar in t.ex hajmalar och paroonhajar, med de säljer nog mest på sitt hajlika utseende).

      Om man ska kalla den för nå´t på svenska så får det nog bli en direktöversättning från engelskan, att två fiskar har samma populärnamn är nog inget ovanligt, t.ex så finns det tydligen två ciklider som kallas Jack Dempsey, den ena en centralamerikan, och den andra en malawi.

      För övrigt så leker tydligen microlepisen en gång, lägger en massa ägg, och lägger all energi på att skydda äggen och ynglen, och se´n dör de, om jag fattat rätt.

      Okej, tack. Det är så att jag ser Jewels of the Rift (igen) och den där bjässen är med Så det blir Kejsarciklid då... Duger åt mig. Tack igen.
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • malawifisken
        • August 2008
        • 969

        #4
        enligt vad jag får fram verkar den heta gul abborre.

        Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #5
          För det första måste den ha ett riktigt namn så att alla kan se vad det är. SEN kan vi börja hitta på lite namn.

          Helt klart en Boulengerochromis microlepis. Varför kan vi inte bara kalla den det så blir det rätt?
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #6
            Ursprungligen postat av malawifisken
            enligt vad jag får fram verkar den heta gul abborre.

            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=741&SOK=1

            Haha där är den ju Men gul abborre/Tanganyika-abborre var lite fjantigt... Emperor Cichlid låter mäktigare

            Tack
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #7
              Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
              För det första måste den ha ett riktigt namn så att alla kan se vad det är. SEN kan vi börja hitta på lite namn.

              Helt klart en Boulengerochromis microlepis. Varför kan vi inte bara kalla den det så blir det rätt?
              Ville bara veta, är man nyfiken så är man
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              Arbetssätt...