Hur länge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawifisken
    • August 2008
    • 969

    Hur länge?

    Hur länge tuggar en Malawi (I detta fall en Röd Zebra? Har letat överallt men hittar ingen info om det. Dom lekte den 4, så hur många dagar kvar innan hon spottar?
    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89
  • hlafk
    • August 2007
    • 202

    #2
    Nått som kommer upp i mitt huvud är 21 dagar...men det stämmer ju hyfsat överens med följande "saxning"...

    "...honan efter leken tar upp romkornen i munnen och därefter ruvar dem ca 3-4 veckor, därefter släpps de då fullt utvecklade ynglen ut."
    Saxat ifrån:
    Vad vet jag...

    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      Få inte panik om hon tuggar längre! Min golden tuggade i drygt 5 veckor och jag blev lite stressad :P Ville ju inte att hon skulle svälta, men det gick bra 22 st blev det förresten
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • Jerry_ciklid
        • January 2008
        • 476

        #4
        Jag har en sebra som tuggat i ca 5 veckor nu, börjar tro att dom har vuxit fast i munnen på henne

        Kommentar

        • malawifisken
          • August 2008
          • 969

          #5
          Ursprungligen postat av DAHLBERG
          Få inte panik om hon tuggar längre! Min golden tuggade i drygt 5 veckor och jag blev lite stressad :P Ville ju inte att hon skulle svälta, men det gick bra 22 st blev det förresten

          hehe jag har ju haft en massa yngel innan, men då i ett kar med en j*vla massa lavasten o massa blandade malawi så då la jag aldrig märke till när honorna tuggade. Såg bara att det kom fler o fler yngel varje vecka typ. (från flera olika fiskar alltså) Men nu har jag bytt inredning så det e mycket glesare o gallrat rejält på fisk så nu har jag 6 Röd zebra 6 golden 6 delfiner. Så nu kan man se bättre när dom leker o när honan tuggar o så. Vill inte ha mer yngel där i så jag ska lägga i henne i mitt 270L yngelkar (ja det behövs så stort med det antalet yngel som bor där i...)
          Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

          Kommentar

          • santa
            • December 2005
            • 504

            #6
            Jag vet inte hundra men jag tror att temperaturen på vattnet där honan går har lite med tiden hon tuggar.Har märkt en sån tendens nere hos mig att där yngelburkarna är varmare och lugnare"mindre spring" så släpper hon tidigare än vad dom gör vid dörren där det är kallare och mer spring.
            Min hemsida http://santanagti.mine.nu

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #7
              Jo det är klart att tempen och "springet" har betydelse :P Jag hade ca 25-26 grader + lugn och ro för honan. Vad är ideal temperatur för att ynglen ska kläckas så fort som möjligt?
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              Arbetssätt...