Trött på multisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hlafk
    • August 2007
    • 202

    Trött på multisar

    En liten modifikation på inlägget.
    Jag har några varianter på invånare skulle vilja se vad ni känner och tänker om dom.

    Karet är 240liter

    Variant 1.
    4 Calvus 4-7cm(finns i karet)
    4 Regani 4-7cm(finns i karet)
    4 Transcriptus (nya isf)

    Variant 2.
    4 Calvus 4-7cm(finns i karet)
    4 Regani 4-7cm(finns i karet)
    4 Transcriptus (nya isf)
    5 Blå Neon

    Variant 3.
    4 Calvus 4-7cm(finns i karet)
    4 Regani 4-7cm(finns i karet)
    2 Hästnosar Irsacae(nya isf)
    5 Blå Neon(nya isf)

    Variant 4.
    4 Calvus 4-7cm(finns i karet)
    4 Regani 4-7cm(finns i karet)
    4 Macrops (nya isf)

    Hej ni.
    Jag börjar bli väldigt trött på mina multisar.
    Jag har 6 stycken som är 3 par. 2 av dom har relativt stora revir och har skaffat ett antal kullar yngel medan det sista paret bara hamnar i kläm och har ett litet revir och har inte skaffat några barn men är minst lika bra på att hålla undan fisk ändå.
    Det jag tycker är jobbigt med dom är att dom håller undan alla andra fiskar...vilket inte direkt kommer som en chock

    Förutom 6 multisar så har jag, 4 calvus 4-6cm och 4 reganijullar 5-8cm...
    Akvariet är på 240 liter 40X120 cm bottenyta.

    Så då är frågan om jag nu ska byta ut mina multisar mot något annat vad skulle detta kunna vara?
    Finns det någon annan snäcklekare som är finare kanske mindre kanske snällare, occelatus?
    Finns det någon sandlekare som är tillräckligt liten eller som man kan hålla i en tillräckligt liten grupp för mitt akvarie?

    Några fisktips?
    Senast redigerad av hlafk; 15 January 2009, 18:16.
    Vad vet jag...

    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Jag sålde alla multisar och andra fiskar och konverterade till SA

    Mycket intressantare fiskar, inte så "stöpta i en form" som när det gäller beetende som TA fiskar.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • hlafk
      • August 2007
      • 202

      #3
      Det är ett lite för stort steg i nuläget...även om jag har känt att tex eldbukar och en o annan jordätare är väldigt fina att titta på...men det känns som jag alltid har hunnit byta bort mina fiskar innan dom blivit ens någorlunda vuxna...
      Men jag tycker ändå dom har en del olika beteenden om man jämför med typ malawi där är i princip alla munruvare dom har olika färger och storlekar men annars så är det bara agressiviteten som skiljer...(när det gäller dom "vanliga")
      Vad vet jag...

      Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Ok, men välkommen in i den riktiga akvaristiken med växter och fiskar som verkligen har beteende när du har tröttnat på sjöfiskarna

        Under tiden du funderar kan läsa denna tråd

        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Banderad
          • January 2006
          • 358

          #5
          Ursprungligen postat av c90368
          Jag sålde alla multisar och andra fiskar och konverterade till SA

          Mycket intressantare fiskar, inte så "stöpta i en form" som när det gäller beetende som TA fiskar.

          Nä, nu är du orättvis. Jag gillar också SA men Tanganyika är definitivt en intressant biotop där det finns en uppsjö av olika beteenden. Malawi däremot (som jag iof också gillar), där kan jag hålla med om att fiskarna agerar på ungefär samma sätt.

          Om du vill ha en snäll snäckis tycker jag att du ska satsa på Brevis. Men om du vill ha en med lite karaktär hade jag valt ocellatus eller stappersi (kallas ibland för meleagris). Brevisen är lite speciell eftersom hona och hanne lever i samma snäckskal. De andra två är enligt mitt tycke tuffa snäckskalslekare. En ocellatushanne som har tagit ett revir backar inte för någon. Jag har ett antal gånger blivit attackerad när jag har rengjort kar med ocellatusar i. De anfaller armen och biter sig liksom fast. Arga rackare, men otroligt charmiga. Stappersin är enligt mitt tycke en av de vackraste cikliderna som finns. Tveksamt att du kommer att kunna ha mer än en hanne i det karet dock, kanske två. De jag hade var riktigt tuffa mot varandra. Värt att tänka på är också att cikliderna ovan inte bildar kolonier som multisarna. Ofta är det en hanne som tar ett revir, i detta håller även honorna mindre revir (så har det i alla fall fungerat i mina kar). Så lämpligt är att sprida ut snäckskalen i karet styckvis lite här och där i karet.

          Slänger in en länk med en bild på en av mina gamla ocellatushannar: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=736716

          Lycka till!

          /Jocke

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Ursprungligen postat av Banderad
            Nä, nu är du orättvis.
            /Jocke
            Lite uppkäftig, kan man nog lugnt påstå
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • hlafk
              • August 2007
              • 202

              #7
              Jag har sett nånstans att occelatus håller något mindre revir än vad multisar gör och om jag då har 2 par occelatus istället för 3 par multisar som håller egna revir som mer eller mindre är all bottenyta delat på 3 så kanske det funkar lite bättre...

              Jag är ute efter någon art som håller sig för sig själva.
              Som calvus och jullarna är rätt så snälla mot varandra dom markerar lite då och då, men bryr sig inte om varandra så mycket.

              Finns det några neolamprologusarter som är lugnare än vanliga prinsessor.
              Vad vet jag...

              Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

              Kommentar

              • Banderad
                • January 2006
                • 358

                #8
                Ursprungligen postat av hlafk
                Jag har sett nånstans att occelatus håller något mindre revir än vad multisar gör och om jag då har 2 par occelatus istället för 3 par multisar som håller egna revir som mer eller mindre är all bottenyta delat på 3 så kanske det funkar lite bättre...

                Jag är ute efter någon art som håller sig för sig själva.
                Som calvus och jullarna är rätt så snälla mot varandra dom markerar lite då och då, men bryr sig inte om varandra så mycket.

                Finns det några neolamprologusarter som är lugnare än vanliga prinsessor.

                Vad det gäller ocellatus revir stämmer det inte med mina erfarenheter. Försökte hålla 3+3 ocellatus i 200 liters en gång (utan annat sällskap). Det slutade med att en hanne slog ihjäl de andra två. Senast jag hade multisar höll jag 3+7 i ett 100 liters, där hade alla hannar ett varsitt revir. Jag har haft både multisar och ocellatus flera gånger (i olika kar då), och ocellatusen har samtliga gånger framstått som den tufffare. Bra att tänka på är att jag med tuff menar tuff mot den egna arten. Jag vet att arga multisar kan jaga bort stora frontosor när de är på det humöret.

                /Jocke

                Kommentar

                • Banderad
                  • January 2006
                  • 358

                  #9
                  Ursprungligen postat av c90368
                  Lite uppkäftig, kan man nog lugnt påstå

                  Hehe, bara lite

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Hehe, bara lite
                    Måste medge att jag var lite ur balans när jag skrev inläggen i denna tråd

                    Har gått över gränsen även i andra trådar. Ingen ursäkt, men mitt privata liv och humör har "spillt över" till forumet. Vilket inte får ske, men tyvärr så har det gjort det

                    Ber att ni inte tar mina inlägg i denna tråd som seriösa!
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Limmet
                      • December 2003
                      • 217

                      #11
                      Jag tror ocellatus kommer störa övriga innevånare långt mer och aggressivare än multisarna.

                      Varför sprida ut snäckorna när det gäller multisar? Jag tycker att har man bara en tät snäckkoloni på kanske 20x20cm med mkt snäckskal och gärna lite andra trasiga snäckrester (bra gömslen för yngel). Så kan man ha säkert 20-30 multisar i olika storlek på denna yta utan problem. Så fungerar det i mitt kar iaf...

                      Verkar nästan bli mer problem med revirgränser och "Utanförskap" om man ger dem för stora ytor.
                      Mitt Tanganyika-projekt
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                      Kommentar

                      • hlafk
                        • August 2007
                        • 202

                        #12
                        jo en idé jag har haft är att ta bort det ena paret och möblera lite i akvariet och bygga mycket mer med stenar så det dels finns mycket mer gömställen och revir för andra och mycket mindre plats för multisarna att bo på...
                        Jag hade alla snäckskal till väsnter i akvariet från början men dom möblerade om rätt så fort och grävde undan på andra sidan akvariet ändå...

                        Jag har hört att occelatus ska vara mer agressiva när det väl gäller men att dom är lite mer passiva av sig...dom rör sig inte lika mycket som multisar...och just att dom kanske är snällare mot andra arter.

                        Men är det nån som har några bra intressanta alternativ till snäcklekare som skulle funka i mitt kar?
                        Vad vet jag...

                        Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                        Kommentar

                        • Banderad
                          • January 2006
                          • 358

                          #13
                          Ursprungligen postat av c90368
                          Måste medge att jag var lite ur balans när jag skrev inläggen i denna tråd

                          Har gått över gränsen även i andra trådar. Ingen ursäkt, men mitt privata liv och humör har "spillt över" till forumet. Vilket inte får ske, men tyvärr så har det gjort det

                          Ber att ni inte tar mina inlägg i denna tråd som seriösa!

                          Hehe, ingen som helst fara. Jag tycker absolut inte att du gick över någon gräns....

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Banderad
                            • January 2006
                            • 358

                            #14
                            Ursprungligen postat av Limmet
                            Jag tror ocellatus kommer störa övriga innevånare långt mer och aggressivare än multisarna.

                            Varför sprida ut snäckorna när det gäller multisar? Jag tycker att har man bara en tät snäckkoloni på kanske 20x20cm med mkt snäckskal och gärna lite andra trasiga snäckrester (bra gömslen för yngel). Så kan man ha säkert 20-30 multisar i olika storlek på denna yta utan problem. Så fungerar det i mitt kar iaf...

                            Verkar nästan bli mer problem med revirgränser och "Utanförskap" om man ger dem för stora ytor.

                            Nä, multisarna behöver definitivt inte ha sina snäckskal utspridda. Där emot behöver ocellatusar, meleagrisar och andra icke-kolonilevare det.

                            Kommentar

                            • Banderad
                              • January 2006
                              • 358

                              #15
                              Ursprungligen postat av hlafk
                              jo en idé jag har haft är att ta bort det ena paret och möblera lite i akvariet och bygga mycket mer med stenar så det dels finns mycket mer gömställen och revir för andra och mycket mindre plats för multisarna att bo på...
                              Jag hade alla snäckskal till väsnter i akvariet från början men dom möblerade om rätt så fort och grävde undan på andra sidan akvariet ändå...

                              Jag har hört att occelatus ska vara mer agressiva när det väl gäller men att dom är lite mer passiva av sig...dom rör sig inte lika mycket som multisar...och just att dom kanske är snällare mot andra arter.

                              Men är det nån som har några bra intressanta alternativ till snäcklekare som skulle funka i mitt kar?

                              Om du vill ha en lugn, snäll snäckis som inte stör andra tycker jag att du ska satsa på brevis som jag tidigare nämnde. Min erfarenhet är att signatus är lugn med, men de har jag bara haft en gång och det var för 10 år sedan.

                              /Jocke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...