Vilken art passar bäst till golden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    Vilken art passar bäst till golden?

    Vilken art passar bäst ihop med golden labidochromis?

    Ska först ha ett litet gäng med golden i, sen kort efter släppa i någon annan sort.

    Jag har bara ett 110 liters akvarium, jag ska därför inte ha så många fiskar.

    Tips tack.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Golden är nog den lugnaste av alla mbuna-ciklider. Du kan därför kombinera den med nästan vad som helst. Kan Pseudotropheus sp. "Acei" kunde passa, det blir en fin färgkombination, är också bland de lugnaste, och dessutom håller de sig gärna i det fria vattnet eller vid vattenytan.
    Du skulle även kunna ha någon av de mindre Aulonocara-arterna. 110 liter är dock lite i underkant.

    Vill du inte nödvändigtvis bara ha malawis, så kan du även ha några siamesiska algätare och en Ancistrus-mal. De äter upp mycket av algerna, och du får mindre jobb med att hålla rent.
    Senast redigerad av Jens A.; 01 January 2009, 16:08.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Jessi_86
      • November 2007
      • 232

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Golden är nog den lugnaste av alla mbuna-ciklider. Du kan därför kombinera den med nästan vad som helst. Kan Pseudotropheus sp. "Acei" kunde passa, det blir en fin färgkombination, är också bland de lugnaste, och dessutom håller de sig gärna i det fria vattnet eller vid vattenytan.
      Du skulle även kunna ha någon av de mindre Aulonocara-arterna. 110 liter är dock lite i underkant.

      Vill du inte nödvändigtvis ha malawis, så kan du även ha några siamesiska algätare och en Ancistrus-mal. De äter upp mycket av algerna, och du får mindre jobb med att hålla rent.
      tack för svaret. Läste om den "Acei" dom gillar trädgrenar, vad för slags grenar kan man ha i då? och gillar golden det?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Skulle nog vilja rekommendera "Red Moore"-rötter. De färgar inte vattnet så mycket jämfört med andra. Du känner igen dem genom att de är rätt bleka och har väldigt spretiga och långa rötter.
        Golden bryr sig inte mycket om grenar, mera än att de kanske skapar fina gömställen.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Matte&Mia
          • February 2008
          • 141

          #5
          Jag skulle rekommendera dig att avstå helt från malawi i ett så litet kar som 110L Möjligtvis ngn liten art typ demasoni om du verkligen måste.
          Ciklider is the shit! : )

          Kommentar

          Arbetssätt...