Flytta yngel till yngelkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sauce
    • April 2006
    • 142

    Flytta yngel till yngelkar?

    Hur tidigt kan jag flytta ynglena till ett sk yngelkar? och bör "mamman" / "pappan" hänga med? är ca 2-3 dagar sedan dom kläcktes. (röd ciklid)
  • jockisillen
    • October 2006
    • 42

    #2
    Jag skulle också vilja ha ett svar på den frågan. Fick yngel för några dagar sedan av rödciklider men alla yngel är nu borta. flyttade över några av dem till ett yngelkar man sätter på sidan av akvariet men de flesta tog sig ur genom "ventilerna" på sidorna. Jag har bara ett par rodciklider som går ihop med malawi för övrigt.....

    Kommentar

    • Orchillies
      • December 2008
      • 128

      #3
      Jag har ingen egen erfarenhet utav detta men jag har hört att man kan flytta mamman över till ett eget kar när hon fortf. ruvar dem i munnen. På så sätt spottar hon i ett kar som inte innehåller några hungriga munnar (förutom möjligen sin egen). Vet dock inte när man kan flytta över henne, strax innan det är spottdags skulle jag tro.

      Kommentar

      • Sauce
        • April 2006
        • 142

        #4
        Ursprungligen postat av Orchillies
        Jag har ingen egen erfarenhet utav detta men jag har hört att man kan flytta mamman över till ett eget kar när hon fortf. ruvar dem i munnen. På så sätt spottar hon i ett kar som inte innehåller några hungriga munnar (förutom möjligen sin egen). Vet dock inte när man kan flytta över henne, strax innan det är spottdags skulle jag tro.
        Det är väl ändå ingen munruvare vi pratar om?

        Kommentar

        • Orchillies
          • December 2008
          • 128

          #5
          Ursprungligen postat av Sauce
          Det är väl ändå ingen munruvare vi pratar om?
          Haha oj, nej det har du rätt i! (slår handen i pannan)
          Men jag tror man ska kunna flytta ynglen direkt eftersom jag har hört att man kan flytta mamman från det nya karet så fort hon har spottat, nå mer vet jag inte.

          Kommentar

          • fredrik_4044
            • September 2008
            • 65

            #6
            jag flyttade över ca hälften av mina blåciklid yngel dagen efter att dom kläckts o dom lever o frodas i ett 60 liters akvarium just nu.. dom i stora akvariet blev tyvärr levande ciklid mat trots föräldrarnas skydd...
            men svaret på frågan är att ja det går bra att flytta yngel utan mamman

            Mvh/ Fredrik

            Kommentar

            • Sauce
              • April 2006
              • 142

              #7
              tackar för bra svar, har fått tag på dom flesta av ynglen, och till min stora förvåning så har ett till par röd ciklid lekt och lagt rom, ÄVEN så har mina golden lagt dom och all denna uppståndelse i mitt "futtiga" 375l kar på 1 vecka, dom bara måste trivas men nu lär det bli lite revirhävdande, undra vart torpedbarberna "får" vara

              Kommentar

              • fredrik_4044
                • September 2008
                • 65

                #8
                härligt o höra mina juveler la bara ägg på ägg blev aldrig yngel måste varit fel på hannen elelr ngt sånt men men nu är det som sagt massor med blå ciklid yngel istället =)
                lycka till med dina

                Kommentar

                Arbetssätt...