Revirhävdande hane flyttad. Hur länge bör han hållas borta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    • August 2008
    • 323

    Revirhävdande hane flyttad. Hur länge bör han hållas borta?

    I mitt nyinskaffade och nyinredda 375 med Aquaterra Malawi bakgrund bildas naturliga grottor längst bak i akvariet. Där parkerade en Aulonocara Stuartgranti Usisya direkt (han kom dessutom ner i akvariet flera timmar efter de övriga fiskarna).

    Från denna naturliga grotta gör han utfall mot en grottformation där resten av fiskarna går - i högerkanten av akvariet - och lägger naturligtvis beslag på den grottan också en kort stund - sen simmar han tillbaka till bakgrunden.
    Han jagar kort sagt skiten ur de andra invånarna - och så kan jag inte ha det, så jag fångade upp honom och flyttade över honom i ett 60-liters där han nu går och surar.

    Nu har jag byggt om lite i akvariet och bildat en grotta i vänsterkanten och en liten på höger sida.

    Självklart lägger en annan fisk rabarber på Usisyans gamla revir - men är inte alls lika våldsam i sina utfall och det känns som det går att leva med.

    Nu till frågan enligt överskriften. Ett par timmar räcker ju inte, det har jag redan provat - men några dagar? En vecka, fjorton dagar?

    Någon med erfarenhet av samma sak?

    (I normfalfallet kan man ju bara möblera om och så brukar det lösa sig efter ett par dagar - men nu är ju bakgrunden som den är - och det gamla reviret finns ju kvar - om jag inte puttar dit en massa sand eller stenar).
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #2
    Vetefan, jag hade min diktator till lombardoi hane ute ur karet några dagar, men han blev lika jävlig när jag släppte tillbaka honom.

    Hur mycket fisk har du? och vilka arter?

    Kommentar

    • Hogan1
      • August 2008
      • 323

      #3
      Ursprungligen postat av Albinfiskare
      Vetefan, jag hade min diktator till lombardoi hane ute ur karet några dagar, men han blev lika jävlig när jag släppte tillbaka honom.

      Hur mycket fisk har du? och vilka arter?

      Aulonocara Stuartgranti Chiwindi 1+2
      A. Korneliae 2+2
      A. Stuartgranti Usisya 1+2
      Copadichromis Verduyni 1+2

      Det är Usisyahanen som är terroristen. Tyvärr var jag tvungen att släppa tillbaka honom precis nu eftersom jag måste använda mitt 60-liters till behandling av en sjukling.

      Och det tog mindre än 5 minuter innan han började terra dom andra igen. Snart åker han ner i mitt 450 och får gå där en vecka. Där är ingen risk att han tar över i alla fall...
      Senast redigerad av Hogan1; 26 December 2008, 10:18.
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      Arbetssätt...