Svår odlad malawi ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mazzkot
    • June 2007
    • 400

    Svår odlad malawi ??

    Hej jag undrar om någon har nå tips till mig på en svårodlad malawi ? Den ska också passa ihop med mina 5 rödzebra 5 demasoni och 1+1 protomelas fenestratus yellow-belly Tacksamm för svar
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    I princip så leker alla malawis bara de sköts hyggligt, och ges möjlighet att leka, så verkligt svårodlade malawis är det inte gott om. Större arter kräver större akvarier, och en del av de större arterna är inte alls lika lekvilliga som de små, men bland malawicikliderna kan jag inte på rak arm komma på någon art som lämplig att hålla med dina fiskar som dessutom kan anses svårodlad, kanske någon riktig malawifanatiker kan komma på någon. Varför ska den vara svårodlad?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag instämmer i det som Erik skriver - ger man bara rätt förutsättningar så är väl inte direkt någon malawi svårodlad.
      En del Utaka som bara leker en gång om året kan kanske anses som lite mer svårodlade - men de passar kanske inte riktigt in i "ditt" sällskap.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #4
        Oreochromis karongae är den mest svårodlade som jag har. Men den passar inte i ett vanligt akvarium. Har bara haft två misslyckade lekar hitintills, jag vet inte varför lekarna inte lyckats, men de har ju ett lite mer avancerat lekförfarande än de flesta andra munruvande ciklider.

        Kommentar

        • mazzkot
          • June 2007
          • 400

          #5
          Grejen varför jag vill ha en mer " svårodlad " malawi beror på att jag vill testa mig själv och ge mig på en utmaning

          Kommentar

          • mazzkot
            • June 2007
            • 400

            #6
            Virginalis gold utaka Verkar vara en mkt intressant firrre och den har ju guld i svårhetsgrad när det gäller att dem ska para sig Men vet någon vrt man kan få tag på denna firre elr har någon lite information att delge mig om denna vackra fisk

            Kommentar

            • jockisillen
              • October 2006
              • 42

              #7
              Har ett par ahli, ett par kadango, ett par firefish och ett par rödciklider.....har fått rödcikliderna att yngla men alla yngel är nu borta. Mina Kadango simmar i gruset på sidan och jag har trott att de leker men några yngel blir det inte.....ser här på forumet att de flesta Malawi är relativt lättlekta med rätt förutsättningar....Vad ska man särskillt tänka på? Har ett 540 l och har inrett det med flera grottor och ett stenröse, har också lite växter, både låga och höga. Skulle vara roligt om något par lekte.

              Kommentar

              • malawifisken
                • August 2008
                • 969

                #8
                hejsan. Om jag skall vara ärlig så förstår nog inte jag hur man inte får sina malawi att leka. Jah skulle nu bli glad om alla mina malawi va kastrerade... hehe.
                Dom leker hela tiden o mitt kar börjar bli översvämmat med yngel. Så imorgon ska jag starta upp ett nytt kar o slänga i alla yngel.

                Jag har ph7.3 i mitt malawi kar, mycket simutrymme men ända ca 60kg lavasten så alla kan gömma sig o så.
                Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                Kommentar

                Arbetssätt...