Delfinciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • villi
    • January 2008
    • 58

    Delfinciklid

    Hej!
    Jag har 4 delfinciklider som är ca 4cm
    och dem är bleka(gråa)
    men min kompis har lika stora men e knallblåa vad kan det bero på
    kan det skilja på lysrören för han har sera plant och jag har vanlig daylight
    Malawi FFS!
  • OrvishThaMan
    • December 2008
    • 35

    #2
    Jag har tyvär ingen koll på din fråga, men har du någon aning om det latinska namnet på delfincikliderna?
    Cichlid. Probably the best fish in the world.

    Kommentar

    • Kryptonit
      • October 2006
      • 139

      #3
      Ursprungligen postat av OrvishThaMan
      Jag har tyvär ingen koll på din fråga, men har du någon aning om det latinska namnet på delfincikliderna?
      Det lär ju vara Cyrtocara moorii.

      4 cm är ju rätt små och själv har jag erfarenhet av den närbesläktade Placidochromis Phonochilus och det är ju lite skillnad när de väl färgar.
      Senast redigerad av Kryptonit; 26 December 2008, 22:06.
      Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
      (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

      Kommentar

      • Triggerhappy
        • April 2007
        • 377

        #4
        lysrör kan göra skillnad, fiskar kan ha olika nyanser.

        matar ni med olika foder?
        Lyssna inte på mig

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          #5
          Hur länge har de gått i karet?

          Hur stort är karet och hur ser det ut med inredning? Bilder?

          Vad har de för sällskap i karet?

          Kommentar

          • villi
            • January 2008
            • 58

            #6
            jag fick nya lysrör i julklapp och dom blev mer färggranna men inte lika färggranna som hans.
            jag matar med flingfoder som e till för malawifiskar min kompis matar med vanliga flingor som är färgstarkare.ska nog prova mata dem med de
            Malawi FFS!

            Kommentar

            • Långås
              • December 2005
              • 1368

              #7
              Jag tror inte du behöver göra någonting. Dina kommer också färga ut men det kan variera lite vid vilken storlek. Det behöver inte alls betyda att något är fel att dina färgar lite senare. Vänta en eller ett par månader så har säkerligen du också fint utfärgade delfiner.

              Men att varva flingfoder med något fryst kan ju vara trevligt för dina firrar.
              Mvh Peter

              Kommentar

              • ZZulan
                • December 2008
                • 144

                #8
                Jag funderar på att skaffa delfinciklider. Rekommenderar du dem? Är de aktiva och roliga? Har läst lite både och gällande deras temperatment, den ena skriver att de är väldigt aggro medans andra säger att de är bland de snällaste malawin av alla.

                Kommentar

                • Långås
                  • December 2005
                  • 1368

                  #9
                  Frågan var kanske inte till mig men jag svarar ändå

                  Jag tycker de är väldigt lugna och fina. Dock skulle jag inte skaffa dom om jag inte haft minst 375liters akvarium. Jag har haft delfiner tillsammans med både tuffare mbuna och lite klenare som till exempel golden och det har fungerat bra. De har gruffats lite ibland men då enbart inom arten.

                  Så jag rekomenderar dem till malawikar som inte innehåller de allra klenaste och inte de allra tuffaste arterna. Det mesta däremellan går nog fint. De är dessutom väldigt ståtliga och har mycket pondus när de blir större. Gillar dem skarpt.
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • ZZulan
                    • December 2008
                    • 144

                    #10
                    Ok, tack för ditt svar. Jag har 4 stycken pepegojciklider i ett 450 liters kar. Vad tror ni, fungerar det? Jag har läst på engelska forum om andra som lyckats ha dessa två i samma kar med lyckat resultat.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...