Tanganyikakombination

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Tanganyikakombination

    Ok, så här har en massa fiskar flyttats om och växter rivits upp och inredning vänts upp och ner för att ge plats åt Tanganyikaciklider! Har inte testat dessa firrar tidigare och funderar över vad jag ska stoppa ner i karet, som är på 180 liter. Vore kul att få nån åsikt om vilka jag ska ha av dessa och hur många av varje då. Har hittat några favoriter bland många fina.

    Altolamprologus calvus
    Julidochromis marlieri
    Lamprologus multifasciatus
    Neolamprologus pulcher eller brichardii
    Neolamprologus tretocephalus

    Hur spännande är det inte med något helt nytt och oprövat? Det är så oerhört inspirerande när man ska till att fixa något nytt!
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #2
    Tumregel vid mindre tanganyika-kar

    Antingen inga prinsessor eller bara prinsessor!

    jag hade testat:
    Multisar (ev andra små snäckisar) 6+
    Jullar 2+2
    Calvus /compressiceps 1+1


    inredning: Fin sand mkt sten och rösen, gärna några riktigt stora kantiga stenar.
    Senast redigerad av Albinfiskare; 21 December 2008, 21:46.

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Åh, tack för svaret! Väntar på att få tag i sten. Utomhus är dom översnöade och de jag vill ha i butik har inte kommit in.
      Någon som har något annat förslag på fisk?
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • hlafk
        • August 2007
        • 202

        #4
        jag har precis den kombinationen som albinfiskare skrev fast i ett 240 liters kar.
        Jag tycker det funkar bra men jag tror att det hade räckt med 4 multisar för dom breder ut sig rätt bra och får mycket ungar som växer fort.
        Har haft mitt kar igång i 2-3 månader och har redan ungar 1cm.
        Vad vet jag...

        Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          #5
          Ursprungligen postat av hlafk
          jag har precis den kombinationen som albinfiskare skrev fast i ett 240 liters kar.
          Jag tycker det funkar bra men jag tror att det hade räckt med 4 multisar för dom breder ut sig rätt bra och får mycket ungar som växer fort.
          Har haft mitt kar igång i 2-3 månader och har redan ungar 1cm.
          jag hade 10st och nu är de bara 3 kvar i mitt 160L

          Fast det var för att prinsessorna dödade dem..

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Prinsessor är onda...
            Annars låter det bra. Längtar efter att få stå och inreda karet ordentligt. Har beställt lite fisk till efter nyår också. Hoppas dom kommer snabbt.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • EA1
              • December 2007
              • 22

              #7
              Håller med om att man bara ska ha princessor eller inga alls. Har själv gjort missen att ha 6 Lamprologus multifasciatus och 6 Altolamprologus calvus tillsammans med 5 Neolamprologus brichardi i mitt 260 liters kar.

              Fungerade i någon månad tills Princessorna började yngla av sig, då tog de över karet totalt. De små snäcklekarna såg jag inte röken av, förutom de som jag hittade ihjäljagade. (De är bara två härdade fiskar kvar)

              När princessorna även jagade ihjäl en av Calvusarna så skaffade jag ett nytt mindre kar som jag försöker flytta över princessor och yngel till.

              Alternativet var att ge bort dem eller avlivning. Men trots allt är Brichardi en vacker fisk och intressant när de större ynglen vaktar de mindre.

              Har fortfarande inte lyckats flytta över två av princessorna, stört omöjligt att fånga in. Några bra förslag på hur man fångar in dem?

              /Andreas

              Kommentar

              • Bosse.J
                • March 2004
                • 796

                #8
                Hej jag lägger mej i lite.
                Jag hade från början 20st black pemba tillsammans med 5st "prinsessor2 och 5 st multisar. detta var i våras när jag drog igång det hela. Nu har jag 4 vuxna prinsessor ett hyffsat antal yngel i varierande storlek ca 20st. 19 pembor och 4 multisar . Inga multisyngel m a o.
                Prisessorna jagar inte så mycke nu som dom gjorde i början. Dom ynglar inte alls så mycke nu heller som dom gjorde då.
                HAr funderingar på att släppa i några leleupisar också. Men då kanske jag går över gränsen. Karet rymmer 375 liter.
                Bosse.J

                Kommentar

                Arbetssätt...