Identifiera fisken!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Identifiera fisken!

    Tror det är en mbuna, men ingen aning om vilken sort det är.
    Köpte den på Zoogiganten i Lomma idag.

    Jag vet att bilden är rätt dålig, försökt säga till den att stå still men de funkar inte!
    Ska försöka ta fler bilder så de kommer upp inom kort.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    tack på förhand!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nån mbuna ser det inte ut som, utan snarare som en dåligt utfärgad Aulonocara. Kanske nån variant av stuartgranti?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Fick några bilder till på den.





      njaa, tycker inte den har formen som en auluncara.
      Tittade runt lite och tyckte mer de liknade en textil-malawi, rätt mycket faktiskt men vissa saker som skiljde ändå.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ser ut som om du har rätt. Mager är den i alla fall.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • zoomi
          • August 2004
          • 829

          #5
          Jo jag vet, får se om den klarar sig. Men om de nu skulle vara textil-malawi(Labidochromis textilis) och jag har redan Golden (Labidochromis caeruleus, Kakusa) finns då risken att de korsar sig?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Den har lite konstig kroppsform så det är lite svårt att avgöra. Det kan röra sig om en korsning.
            Jag TROR dock att det är en Melanochromis joanjohnsonae
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • zoomi
              • August 2004
              • 829

              #7
              Jo du kjell, där satte du nog huvet på spiken. Såg några bilder där det exakt såg ut som min magra fisk. Väldigt lika.
              t.ex. denna
              (vet ej varför länken inte fungerar direkt men tryck F5 då de står sidan ej kan visas)


              Tack så mycket !

              Tänkte att det är onödigt att starta en ny tråd bara för detta så jag kör det här istället.

              Nu när det är löst så kan ni gå på nästa fisk! Jag såg den idag och min första tanke var auratus men då ränderna inte riktigt stämde och färgen likaså.

              Här är fisken som ska identifieras:




              se bild 2. ( http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=90&SOK=1 )
              Auratus är ju gula och svarta men denna är mest vit, med svarta ränder och gul buk. Möjligt att det är en färgvariant på auratus.

              Min andra tankte var en julle (http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=112&SOK=1)
              men uteslöt den då kroppsformen / vissa fenor inte stämde.

              Tack på förhand!
              Senast redigerad av zoomi; 21 December 2008, 16:32.

              Kommentar

              • DAHLBERG
                • September 2008
                • 1598

                #8
                Ursprungligen postat av zoomi
                [...]min första tanke var auratus men då ränderna inte riktigt stämde och färgen likaså.[...]
                Hmm, jag tycker du ska hålla fast vid din första tanke då färg och mönster kan variera ganska mycket och Auratusen på zoopet är ju på en vild individ Precis som du säger "en färgvariant av Auratus"

                Jag ser ingen större skillnad förutom då att dina är mer vita, iofs är jag kanske inte så bra på detaljer så någon får gärna rätta mig
                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                540 liter kulfisk - T. lineatus
                120 liter salt - Koraller och fisk

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #9
                  Helt säkert en Auratus-hona

                  Men det kan vara en Auratus-hane som är undertryckt av mer dominanta hanar i kare, eller så är den bara ung.

                  jag hade en hona som ser precis ut som på din bild, men efter några dagar i mitt kar så har den färgat om helt till svart.

                  Auratusar är jädrigt kluriga och man kan typ inte vara säker på vilket kön de är förräns de lekt.
                  Senast redigerad av Albinfiskare; 23 December 2008, 14:51.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Albinfiskare
                    Helt säkert en Auratus-hona

                    Men det kan vara en Auratus-hane som är undertryckt av mer dominanta hanar i kare, eller så är den bara ung.
                    Instämmer helt
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • zoomi
                      • August 2004
                      • 829

                      #11
                      okej, nja de är rätt så små, max 4 cm så jag antar att de bara är "yngel" än så länge

                      har 4 styckten, får hoppas att åtminstånne en färgar ut. Hade varit en trevlig julklapp! hehe.
                      Tack för svaren! God jul!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...