Hur lång tid mellan lek och yngel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    Hur lång tid mellan lek och yngel.

    Hur lång tid tar det innan det syns på honan att hon har yngel efter lek?

    Jag tänker på munruvande malawis.

    Brukar plocka ut ynglen när dom "kommit ut ur ägget" och är "boll med yngel på", då brukar flest överleva, oftast alla.
    Tar man dom tidigare brukar många ägg dö, väntar man längre så brukar det inte vara så många kvar, antagligen för att hon spottat i malawikaret eller att hon blivit stressad i mindre 40Liters kar. hur gör ni?
    Lyssna inte på mig
  • mattsson
    • December 2004
    • 115

    #2
    Tycker det är synd att så många "tömmer" honorna. låt naturen ha sin gång. 2 veckor efter lek kan du flytta över hon till ett eget kar. låt hon gå kvar med ynglena efter att hon spottat dom och passa på att mata upp hon. när du tömmer så bidrar du bara till framtida USLA mödrar och mindre kullar. / tobbe
    gone fishing...

    Kommentar

    • Triggerhappy
      • April 2007
      • 377

      #3
      okej, hur stort behöver honan för att inte bli stressad och käka sina yngel?

      han jag köpte mina fiskar av har odlat dom i flera generationer och han lärde mig att "så här gör man".
      Möjligt att det på längre sikt kan påverka men jag tycker det blir rätt bra med yngel från mina fiskar i alla fall, senast förra veckan plockade jag ut 40st ur en Saulosi och alla klarade sig (reckord!).
      däremot har dom största honorna aldrig haft några yngel, men det kanske beror på att karet är för litet för dem?
      Lyssna inte på mig

      Kommentar

      • Triggerhappy
        • April 2007
        • 377

        #4
        Ingen som kan svara på första frågan?

        Ursprungligen postat av Triggerhappy
        Hur lång tid tar det innan det syns på honan att hon har yngel efter lek?
        Lyssna inte på mig

        Kommentar

        Arbetssätt...