Vill spara ynglen. Hur göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    Vill spara ynglen. Hur göra?

    Har en Electra som tuggar och vill gärna spara ynglen. Vanligtvis brukar jag låta naturen ha sin gång men denna fiska vill jag gärna ha fler av och slipper gärna betala för den
    Jag har tidigare plocka upp honor när dom ruvat i 2-3 veckor och försiktigt "tryckt" ut ynglen i ett annat kar. Har åxå tagit upp honan och låtit denna gå själv tills hon spottat.

    Vilket sätt är att föredra? Finns det fler sätt?

    Tack på förhand
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    #2
    Ingen??

    Kommentar

    • mattsson
      • December 2004
      • 115

      #3
      Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
      Har en Electra som tuggar och vill gärna spara ynglen. Vanligtvis brukar jag låta naturen ha sin gång men denna fiska vill jag gärna ha fler av och slipper gärna betala för den
      Jag har tidigare plocka upp honor när dom ruvat i 2-3 veckor och försiktigt "tryckt" ut ynglen i ett annat kar. Har åxå tagit upp honan och låtit denna gå själv tills hon spottat.

      Vilket sätt är att föredra? Finns det fler sätt?

      Tack på förhand
      Låt honan gå själv med ynglerna! Annars så försvinner detta naturliga beteende över ett par generationer och du får honor med mindre kullar och sämre yngelvård....
      Även efter att hon spottat dem kan du låta hon gå kvar i samma kar en vecka och låta hon äta upp sig lite innan hon kommer tillbaka till alla dem andra. / tobbe
      gone fishing...

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #4
        Om man får flika in en lite fråga..

        Hur fångar man en ruvande hona bäst?

        Kommentar

        • Jerry_ciklid
          • January 2008
          • 476

          #5
          Ursprungligen postat av Albinfiskare
          Om man får flika in en lite fråga..

          Hur fångar man en ruvande hona bäst?
          Håv Har man tur så spottar hon i håven, då är det bara att flytta ynglen direkt och låta honan gå kvar.

          Kommentar

          • Jerry_ciklid
            • January 2008
            • 476

            #6
            Ursprungligen postat av mattsson
            Låt honan gå själv med ynglerna! Annars så försvinner detta naturliga beteende över ett par generationer och du får honor med mindre kullar och sämre yngelvård....
            Även efter att hon spottat dem kan du låta hon gå kvar i samma kar en vecka och låta hon äta upp sig lite innan hon kommer tillbaka till alla dem andra. / tobbe
            Hur stort kar är att rekomendera för en medelstor malawi hona?
            Behöver kanske inte vara så stort för den korta tid den kommer gå själv?
            Ingen risk att hon äter upp ynglen?
            Senast redigerad av Jerry_ciklid; 20 December 2008, 08:04.

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #7
              Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
              Håv Har man tur så spottar hon i håven, då är det bara att flytta ynglen direkt och låta honan gå kvar.
              Doh jag som trodde att man borde fånga dem med händerna..

              nä men, jag menar hur fångar man bäst (utan att stressa ihjäl eller förstöra inredningen) en ruvande hona?

              Finns det ngt bra knep?

              Kommentar

              • Jerry_ciklid
                • January 2008
                • 476

                #8
                Jag anade att du tänkt använda håv men jag var bara tvungen att svara lite dumt
                Ingen mening att dumförklara nån
                Jag brukar låta håven ligga i karet en stund så fiskarna får vänja sig vid den sen kan man sakta och metodiskt jaga rätt på den som ska upp. Svårt att undvika att stressa... Har du mycket inr så är det svårt att få upp fisken då den gärna gömmer sig, så kan du så ta upp alla stenar, då sparar du mycket tid och tålamod. Om du har stort kar, typ 2 meter, så använd två håvar, eller kanske ta hjälp av en kompis.
                Jag brukar väl inte förespråka att man tar upp ruvande honor (om man inte för kommersiell odling) men denna fisk har jag aldrig haft lek på innan och den är en av dom, enligt mig, finare Malawis. Den är dessutom dyr att inhandla.

                Kommentar

                • mattsson
                  • December 2004
                  • 115

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
                  Hur stort kar är att rekomendera för en medelstor malawi hona?
                  Behöver kanske inte vara så stort för den korta tid den kommer gå själv?
                  Ingen risk att hon äter upp ynglen?

                  jag brukar köra med ett 54 liters, har funkat för mig hittils. ha ett par gömställen och så så att hon vågar släppa ut ynglena ibland. för när dom blir skrajja simmar dom ju in i honans mun igen och sen en vacker dag så upphör det och ynglen får klara sig själva.
                  Nej det är ingen större risk för det. ha en hona i ett yngelkar bara, för om man har 2 kan dom börja äta upp varandras yngel hehe
                  gone fishing...

                  Kommentar

                  • Jerry_ciklid
                    • January 2008
                    • 476

                    #10
                    Nu kommer det roliga bara, att få upp henne. Karet är på 1200 liter och väldigt mycket kolsten... Kul att jag just förklarat för Albinfiskare hur man lättast får upp en hona och nu ska jag göra det själv... Hehe...

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
                      Nu kommer det roliga bara, att få upp henne. Karet är på 1200 liter och väldigt mycket kolsten... Kul att jag just förklarat för Albinfiskare hur man lättast får upp en hona och nu ska jag göra det själv... Hehe...
                      Haha!

                      Ska kanske inte klaga med mitt 250L då

                      Kommentar

                      • Jerry_ciklid
                        • January 2008
                        • 476

                        #12
                        Ursprungligen postat av Albinfiskare
                        Haha!

                        Ska kanske inte klaga med mitt 250L då
                        Vid såna här tillfällen hade jag kunnat byta kar med dig rakt av...

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
                          Vid såna här tillfällen hade jag kunnat byta kar med dig rakt av...
                          1200liter kräver sin dykutrustning kan jag tro ^^

                          Kommentar

                          • Jerry_ciklid
                            • January 2008
                            • 476

                            #14
                            Det räcker med mina speedos och en snorkel

                            Kommentar

                            Arbetssätt...