malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kimi
    • September 2008
    • 5

    malawikar

    Tjena!
    Ny här på forumet och har lite frågor.
    Har startat upp ett 200 liters med BTN slimline och tänkte ha malawiciklider simmandes här. Vet att de gillar mkt sten, jag hade tänkt ha sten och rötter och inte så mkt växter, funkar det?
    Karet har stått igång i ca 2 månader med vatten och pumpen igång.
    Har satt i lite vattenpest, stenar och några endlers.
    Är intresserad av rödzebror elr liknande, hur många kan jag ha i ett 200 liters?
    Har fin sand som bottensubstrat, tänkte ha lite corydoras som bökar runt även om jag då går ifrån biotopen..

    Behöver alla tips och ideer jag kan få.
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Malawiciklider vill väl egentligen ha lite högre PH än corydoras.
    Sålänge du har en del stengrottor så kan du nog också ha en del rötter, det viktigaste är att de har gott om gömställen.
    De vill också ha ganska strömt, så en pump i varje sida är nog inte helt fel.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Du kan ha 12-20 fiskar totalt i ett 200 liters. Ha gärna kalksten i akvariet, eftersom de gillar högt pH och hårt vatten. De håller också emot pH-sänkningen rötterna kommer att orsaka. Det fungerar fint utan växter, men du får byta vatten lite oftare då.

      Och, välkommen till Malawi-träsket!
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • kimi
        • September 2008
        • 5

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Du kan ha 12-20 fiskar totalt i ett 200 liters. Ha gärna kalksten i akvariet, eftersom de gillar högt pH och hårt vatten. De håller också emot pH-sänkningen rötterna kommer att orsaka. Det fungerar fint utan växter, men du får byta vatten lite oftare då.

        Och, välkommen till Malawi-träsket!
        Tack för det Jens!

        A fasen, så pass många fiskar ändå, trodde bara att jag typ kunde ha 8 eller nåt. Hur länge höjer kalkstenen ph:t, funkar de en viss tid eller kalken lakas ur så man får byta med jämna mellanrum eller?

        Fick en säck faxe kalksten, (ca 1-3 mm) tänkte strö en del av det i karet och blanda med den sanden som redan ligger i och sen kanske fixa några lite större kalkstenar. Hur skulle det funka tror du?
        Tacksam för alla svar!
        Mvh.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Jo, det är bra att ha mycket fisk i ett malawi-kar. Aggressionerna sprids ut bland flera fiskar då, och risken är mindre för att enstaka individer blir söndermobbade. Men tänk på hur stora de blir som fullvuxna...de man köper i butikerna är oftast inte det! Jag hade nog kört på 12-14 st, fördelade på två arter i ett 200-liters.

          Kalken funkar så länge kalken finns kvar. Du behöver inte byta. Och att sprida faxekalken i sanden och ha några större kalkstenar i ett skravle lär funka bra.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • kimi
            • September 2008
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Jo, det är bra att ha mycket fisk i ett malawi-kar. Aggressionerna sprids ut bland flera fiskar då, och risken är mindre för att enstaka individer blir söndermobbade. Men tänk på hur stora de blir som fullvuxna...de man köper i butikerna är oftast inte det! Jag hade nog kört på 12-14 st, fördelade på två arter i ett 200-liters.

            Kalken funkar så länge kalken finns kvar. Du behöver inte byta. Och att sprida faxekalken i sanden och ha några större kalkstenar i ett skravle lär funka bra.
            Tackar så mycket för dina svar Jens!

            Kommentar

            • mattsson
              • December 2004
              • 115

              #7
              [QUOTE=Jens A.;1228832]Jo, det är bra att ha mycket fisk i ett malawi-kar. Aggressionerna sprids ut bland flera fiskar då, och risken är mindre för att enstaka individer blir söndermobbade. Men tänk på hur stora de blir som fullvuxna...de man köper i butikerna är oftast inte det! Jag hade nog kört på 12-14 st, fördelade på två arter i ett 200-liters.

              Mkt fisk i ett malawikar brukar ju generellt gälla när det gäller släktet mbuna. haplisar och aulonocara kan ju gå lite mer glesbefolkat. jag har bara 9 st otopharynx tetrastigma just nu i ett 540 liters och det funkar kanon
              gone fishing...

              Kommentar

              Arbetssätt...