Vad är detta för fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ahellberg
    • February 2007
    • 25

    Vad är detta för fisk?

    Jag frågade i affären när jag köpte dom, fast glömde bort svaret.
    Jag skulle kunna gå dit och fråga igen, fast har inte orkat.
    Idag satt jag och fotade mitt akvarium lite och då fastnade dom på bild, så då kan jag ju lika gärna fråga här. VAd är detta för fisk?
    Klicka på bilden för större version

Namn: fisk.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,6 KB
ID: 2178033
    Det här är en hane. Honorna jag har är helt gula, med några blå/lila prickar.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Hmm ser ut som en tanganyika/malawi ciklid.

    Vet dock inte vilken
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • PatrikN
      • November 2007
      • 116

      #3
      Är helt klart en Malawi

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Den ser lite tvärrandig ut, är den det? Blå hane och gul hona kan vara Pseudotropheus saulosi, kolla i mitt galleri under Malawiciklider, och se om du känner igen den.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ahellberg
          • February 2007
          • 25

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Den ser lite tvärrandig ut, är den det? Blå hane och gul hona kan vara Pseudotropheus saulosi, kolla i mitt galleri under Malawiciklider, och se om du känner igen den.
          Ja, det verkar stämma. Han har precis börjat färga från gul till blå. Det är därför han är lila på bilden tack för svar. Hoppas min hanne blir lika fin som på bilderna.

          Kommentar

          • Hogan1
            • August 2008
            • 323

            #6
            Ursprungligen postat av ahellberg
            Ja, det verkar stämma. Han har precis börjat färga från gul till blå. Det är därför han är lila på bilden tack för svar. Hoppas min hanne blir lika fin som på bilderna.
            Om du tar en bild på en av honorna också så kan vi nog bli säkra.
            Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av ahellberg
              Ja, det verkar stämma. Han har precis börjat färga från gul till blå. Det är därför han är lila på bilden tack för svar. Hoppas min hanne blir lika fin som på bilderna.
              Ja, kom nyss på att det nog var därför den såg så ljus ut Hade nog två hanar och två honor själv, varav den ena hanen höll sig gul, förmodligen för att inte provocera den dominanta hanen.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Med detta kom jag på en fråga jag måste ställa, trivs malawi ciklider i en sydamerikansk biotop som inte är särskilt stenig?
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Med detta kom jag på en fråga jag måste ställa, trivs malawi ciklider i en sydamerikansk biotop som inte är särskilt stenig?
                  Nja, de vill ha olika vattenvärden (malawi vill ha högt pH, de flesta sydamerikaner, och västafrikaner, trivs bättre i rätt lågt pH), och rent beteendemässigt funkar det nog också ganska dåligt.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • feelstavat
                    • February 2008
                    • 33

                    #10
                    det är inte Msobo Magunga ?

                    Kommentar

                    • Saruman
                      • October 2007
                      • 183

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hogan1
                      Om du tar en bild på en av honorna också så kan vi nog bli säkra.
                      Hogan om du vill se hur en hona ser ut så har jag precis samma fisk som denna ämne min rubrik är munruvare o har länk till bilderna där med

                      Kommentar

                      • bettaman
                        • June 2008
                        • 127

                        #12
                        är det inte Metriaclima sp. "msobo"????

                        Kommentar

                        • KoiKe
                          • March 2008
                          • 331

                          #13
                          Ursprungligen postat av bettaman
                          är det inte Metriaclima sp. "msobo"????

                          tycker inte de är riktigt metriaclima kroppsform på den...

                          ser mer ut som saulosi

                          eller kanske en Mpanga

                          tycker de påminner om en Red top chilumba i kroppsformen...kanske en hane som inte riktigt vill färga ut..dom är ju gul aktiga i början
                          ser ut som samma mun/panna...

                          Kommentar

                          • bettaman
                            • June 2008
                            • 127

                            #14
                            Vi har en metriaclima sp. Msobo i mitt kar som ser ut så. Det kan vara att han är undertryckt av dom andra hannarna för dom brukar väl vara mer mörka?? det är dom andra hannarna iallafall

                            Kommentar

                            • feelstavat
                              • February 2008
                              • 33

                              #15
                              Ursprungligen postat av ahellberg
                              Jag frågade i affären när jag köpte dom, fast glömde bort svaret.
                              Jag skulle kunna gå dit och fråga igen, fast har inte orkat.
                              Idag satt jag och fotade mitt akvarium lite och då fastnade dom på bild, så då kan jag ju lika gärna fråga här. VAd är detta för fisk?
                              [ATTACH]15560[/ATTACH]
                              Det här är en hane. Honorna jag har är helt gula, med några blå/lila prickar.
                              väldigt likt en msobo ifall det nu inte är det som koike kungen här säger att det inte är... min msobo hanne är iaf riktigt svart och blå.. den gula fenan din fisk har har inte min.. min hanne har bara lite gult läääängst ut på stjärtfenan och någon prick här och där på fenorna..
                              kan ju vara att den inte helt färgat ut än.
                              dock så ser fisken tvärrandig ut på bilden och om den är det så är det iaf inte msobo vi pratar om här.. =/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...