Överlever mina Goldenyngel här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    Överlever mina Goldenyngel här?

    Mina golden lekte idag för första gången, för mig iaf De lekte direkt efter jag bytt lysrör till Aquarelle och låtit rören lysa i ca 2 dygn ("inkörning")... När jag tände rören efter inkörningen snurrade runt i grottan som hanen grävt ut när lyset varit på.

    Även om det är ett tag kvar tills hon spottar så undrar jag: överlever ynglen i mitt steniga akvarium (bild)? Måste jag plocka upp all sten och håva honan (alternativt en fälla) och flytta henne till BB eller kan jag slänga i javamossa som skydd åt ynglen?

    Självklart vill jag att så många som möjligt ska överleva, men det är lite "roligare" om man inte flyttar dem så de får växa upp i det stora karet. De kanske lär sig lite ultimate survivalmetoder

    Vad tycker ni? Vad är bäst/lättast/skonsammast mot honan och mot mig?

    Skickar med en bild på lekparet också, kanske kan vara roligt att se den är oskarp och värdelös, precis som alla andra bilder jag tar
    Bifogade filer
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Jag har ingen erfarenhet av "Golden" men som ditt akvarium ser ut så skulle jag inte plocka ur honan. Du kommer inte att få alla yngel att överleva, men tillräckligt många och det kommer fler lekar. En sak är i varje fall säker och det är att de smartaste och starkaste kommer att överleva.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      Det var det jag tänkte, de starkaste överlever (förhoppningsvis)

      Det enda som jag inte förstår är hur ska jag mata ynglen när de är tillsammans med flera andra mycket större fiskar? Alltså jag kan ju bara slänga ner lite artemia, men de andra fiskarna slaktar allt som liknar mat. ynglen kommer ändå att försöka äta lite och då är det finito
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Första tiden klarar de sigpå de smådjur som finns bland stenarna, efter det så handlar du en lämplig spruta på appoteket. Förlänger den med en bit slang. Odlar artemia som du suger upp och sprutar ner till ynglen.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          #5
          Okej, tack Och eftersom det är första leken så kan ju inte allt gå rätt, utan man får lära sig eftersom Det kommer garanterat fler lekar
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          Arbetssätt...