HJÄLP MIG skaffa ciklider!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chainy
    • February 2007
    • 405

    HJÄLP MIG skaffa ciklider!

    Jag har haft akvarium i rätt många år nu och har länge haft funderingar på cikilder. Jag köpte en gång en palettciklid men den var jag tvungen att ge bort för att den inte passade (socialt) med mina dåvarande fiskar. Nu bor den med en regnbågslabeo och en algeätare och där funkar den.

    Efter det har jag inte vågat mig på ciklider även om jag tycker dem är så fina. Nu när jag har andra akvarium har jag fått funderingar igen. Är alla ciklider lika "tuffa" i humöret? Finns det någon sort som inte blir så stor och som skulle kunna funka med en öronål och kanske praktbotior?
    Ni som är experter på cikilder, kanske vet vad jag ska kolla efter.
    Jag har sötvattensakvarier, 25-28 C och neutralt ph. Finns ju så många sorter så jag vet inte vad man ska kunna ha.
    Vad är skillnaden mellan amerikanska och Afrikanska ciklider? (förutom att de kommer ifrån olika världsdelar)
    Bilder på mina fiskar finns på;
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363
  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    #2
    Hur stort akvarie har du?

    Snabbt kan man väl säga att centralamerikanska ciklider oftast är större och bråkigare, sydamerikaner vill ha surare vatten, och de afrikanska får delas upp i:
    Malawiciklider, tanganyikaciklider, viktoriaciklider, och övriga.
    Malawi är färgglada och bråkiga, tanganyika har spännande beteenden, viktoria kan jag inte svara på.
    Bland de övriga hittar vi palettcikliden som du redan testat.

    Kolla runt på artbeskrivningarna, så får du fatt på mycket bra information.
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Kolla lite om Apistogramma tex. Det finns många trevliga dvärgciklider som inte är så aggressiva.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Återigen - kategorin heter "afrikanska ciklider". Nöj er med att diskutera dessa ciklider i denna kategori.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • JonasN
          • September 2008
          • 357

          #5
          Ha i åtanke att öronålen kan bli rätt rejäl och äta relativt stora fiskar

          Kommentar

          • chainy
            • February 2007
            • 405

            #6
            Ursprungligen postat av JonasN
            Ha i åtanke att öronålen kan bli rätt rejäl och äta relativt stora fiskar

            Jo jag vet fast samtidigt växer öronålen VÄLDIGT långsamt och blir gammal. Min var kanske 15 cm när jag köpte den och nu är den 25 och då har jag haft den i några år.
            Bilder på mina fiskar finns på;
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Låser tråden eftersom den inte håller sig till ämnet
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...