Aulonocara Stuartgranti i 150-liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    • August 2008
    • 323

    Aulonocara Stuartgranti i 150-liters

    Den här tycker jag i princip är en av de vackraste malawicikliderna. Det råkar finnas ett par vildfångade par till salu och jag får erkänna att jag är sugen..


    Emellertid har jag lite dålig erfarenhet av vildfångad aulonocara - och att släppa ner dessa i en redan fungerande tank. I mitt fall har jag dessutom andra Stuartgranti i det akvariet så det går bort direkt.

    Om ett par månader (mitten januari senast skulle jag tro) kommer jag ha satt igång ett akvarium på drygt 300 liter (så är planen) och där är det ju inga problem. Men - när man gått och dreglat över någonting ett tag vill man ju till slut inte vänta längre - och det är där jag gärna skulle vilja få några kommentarer:

    Jag har ett 150-liters akvarium också - som är igång och med fisk jag kan flytta på. Akvariet är 95 långt och alltså lite under den rekommenderade minimigränsen för fisken ifråga (110 cm / 160 liter).

    Tror forumet emellertid att det kan funka ändå under ett par månader? Det kommer i så fall endast bli detta paret i tanken - och möjligtvis ett par av annan art också.

    Vilka förberedelser bör man göra med akvariet i så fall för att det skall fungera på bästa sätt. Rengöring av sand, filter eller annat?

    Tacksam för kommentarer.
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    #2
    Ursprungligen postat av Hogan1
    Den här tycker jag i princip är en av de vackraste malawicikliderna. Det råkar finnas ett par vildfångade par till salu och jag får erkänna att jag är sugen..


    Emellertid har jag lite dålig erfarenhet av vildfångad aulonocara - och att släppa ner dessa i en redan fungerande tank. I mitt fall har jag dessutom andra Stuartgranti i det akvariet så det går bort direkt.

    Om ett par månader (mitten januari senast skulle jag tro) kommer jag ha satt igång ett akvarium på drygt 300 liter (så är planen) och där är det ju inga problem. Men - när man gått och dreglat över någonting ett tag vill man ju till slut inte vänta längre - och det är där jag gärna skulle vilja få några kommentarer:

    Jag har ett 150-liters akvarium också - som är igång och med fisk jag kan flytta på. Akvariet är 95 långt och alltså lite under den rekommenderade minimigränsen för fisken ifråga (110 cm / 160 liter).

    Tror forumet emellertid att det kan funka ändå under ett par månader? Det kommer i så fall endast bli detta paret i tanken - och möjligtvis ett par av annan art också.

    Vilka förberedelser bör man göra med akvariet i så fall för att det skall fungera på bästa sätt. Rengöring av sand, filter eller annat?

    Tacksam för kommentarer.
    Den erfarenheten jag har av aulonocara är att dom är så lugna att flera i samma kar skulle inte spela så stor roll...dock e kanske VF fisk lite mer aggresiv å tuffare... Hade jag hittat fint ex av stuartgranti å haft ett 150 liters kar så länge hade jag inte tvekat :P

    Fisken lär väl inte direkt dö av några liter mindre vatten...man kan väl dock utesluta lek osv...

    Jag tycker du ska slå till om de är ett fint ex å priset är de rätta

    btw vad är priset om man får fråga ?

    Kommentar

    • Hogan1
      • August 2008
      • 323

      #3
      Ursprungligen postat av KoiKe
      Den erfarenheten jag har av aulonocara är att dom är så lugna att flera i samma kar skulle inte spela så stor roll...dock e kanske VF fisk lite mer aggresiv å tuffare... Hade jag hittat fint ex av stuartgranti å haft ett 150 liters kar så länge hade jag inte tvekat :P

      Fisken lär väl inte direkt dö av några liter mindre vatten...man kan väl dock utesluta lek osv...

      Jag tycker du ska slå till om de är ett fint ex å priset är de rätta

      btw vad är priset om man får fråga ?
      Tack för svar. Jag tror egentligen inte heller att akvariestorleken har någon jättebetydelse om man bara håller 2-3 par icke aggresiva fiskar. T.ex. allstå ett par från Aulonocara Stuartgrantigruppen, Ett par aulonocara från någon annan grupp t.ex. Aulonocara korneliae, samt ett par Pseudotropheus Acei.

      Jag vet inte vad som är "bra" pris egentligen men vi talar nog om ca. 400/st.

      Det behöver nog inte heller vara några problem att få lek på dem om de bara trivs. Jag är mest orolig för vattenkvalitén egentligen - vad man skall tänka på där. Just nu går det sisådär 10 fisk i den tanken. Funderar på fördela dessa så att de största går ner i mitt 450-liters - och småttingarna temporärt i ett 60 liters.
      Sen gör jag ren filtren i 150-litaren, byter 75% av vattnet, lägger i salt och bikarbonat och kör igång igen.
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      • Hogan1
        • August 2008
        • 323

        #4
        Igår blev det räfst och rättarting i 150-litaren vill jag lova. Varenda fisk förutom ett litet aulonocara chilumbayngel flyttades ut. De flesta till 450-liters. Ca 100 liter vatten byttes ut, filtrerna rengjordes (i ljummet vatten), bikarbonat och salt lades i.

        Idag gick resan till Nol och ett par Blue Neon (VF) inhandlades - samt en grupp 2+3 Aulonocara Korneliae inhandlades. Kvickt hem och ner med plastpåsarna i tanken och en dryg halvtimme senare släpptes fiskarna ner. De grottor jag byggde igår togs bort för att fiskarna inte skall bli skygga och gömma sig.

        Såhär en dryg timme senare står alla sju fortfarande i ett hörn och darrar. Framför allt Chiwindihanen verkar onormalt blyg - men jäkligt vacker. :-)
        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

        Kommentar

        Arbetssätt...