Ruvande hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bravo
    • July 2007
    • 62

    Ruvande hona

    Såja, nu har jag för första gången en tuggande hona i mitt akvarium (Cobue-afra)
    Jag tänkte att jag skulle försöka att få så många som möjligt att överleva, så jag får väl flytta över henne till ett eget akvarie, när ska jag göra det? Räcker det med ett 60 L?
    Och om jag nu lyckas med konststycket att flytta över henne, hur länge ska jag ha kvar henne efter hon har spottat?
    Vad matar jag sen ynglen med?
    Senast redigerad av Bravo; 12 November 2008, 18:11.
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    #2
    Ursprungligen postat av Bravo
    Såja, nu har jag för första gången en ruvande hona i mitt akvarium (Cobue-afra)
    Jag tänkte att jag skulle försöka att få så många som möjligt att överleva, så jag får väl flytta över henne till ett eget akvarie, när ska jag göra det? Räcker det med ett 60 L?
    Och om jag nu lyckas med konststycket att flytta över henne, hur länge ska jag ha kvar henne efter hon har spottat?
    Vad matar jag sen ynglen med?

    om man fångar henne med hov så kan hon både äta upp / spotta ut dom när hon blir stressad osv... Jag hade väntat ca 3 veckor å först då fångat å flyttat..då spottar hon ju i alla fall levande yngel...i förrgår när jag fångade en malawihona spottade hon i hoven å allt var frid å fröjd...
    Jag matar med tex fryst cyclops.. å annat malawitorrfoder krossat till finaste storlek

    Kommentar

    • Bravo
      • July 2007
      • 62

      #3
      Låter bra, hur länge ska hon gå ihop med ynglen?
      Räcker det med ett 60 L kar?

      Kommentar

      • KoiKe
        • March 2008
        • 331

        #4
        Ursprungligen postat av Bravo
        Låter bra, hur länge ska hon gå ihop med ynglen?
        Räcker det med ett 60 L kar?

        Jag brukar faktiskt tömma mina honor på yngel om dom inte spottar i hoven..sen direkt i med honan i de stora karet
        ynglena får alltid gå ensamma för då får dom mest mat å man behöver inte skita ner vattnet med "vuxenmat" osv utan kan hålla fin vattenkvalite längre...Hur pass rätt det är finns de väl flera åsikter om men så gör jag...

        Jag kör mina yngel i 100 liters kar å brukar hålla dom där tills dom är kansek 20mm långa å sen i de stora så dom ska växa så bra som möjligt...

        man brukar ju typ säga att ju mindre kar ju längre tid för dom å växa ...
        bättre med en stor lekpark

        Men hade jag bara haft 60 liter hade jag inte tvivlat...tänk på att vattnet blir dåligt fortare i ett litet kar bara...så små vattenbyten behövs kanske göras ofta

        Kommentar

        • JeBoro

          #5
          Jag håller med Koike, jag brukar också tömma mina honor på yngel.

          Kommentar

          • Kenny89
            • December 2005
            • 291

            #6
            När man tömmer honorna på yngel så förlorar dom sin yngel uppfostran tyvärr...
            Man ska helst låta dem gå i ett litet kar och låta honan spotta o sammla upp ynglena tills hon slutar med det!

            Fast det är vad jag tycker =)
            Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

            Kommentar

            • Bravo
              • July 2007
              • 62

              #7
              Jag tackar för alla svar, men hon dog oförklarligt igår.
              Men kan vara bra att veta till nästa gång.

              Kommentar

              • JeBoro

                #8
                Ursprungligen postat av Kenny89
                När man tömmer honorna på yngel så förlorar dom sin yngel uppfostran tyvärr...
                Man ska helst låta dem gå i ett litet kar och låta honan spotta o sammla upp ynglena tills hon slutar med det!

                Fast det är vad jag tycker =)
                Vad det gäller mbuna så brukar det inte vara mycket till yngelvård efter honan har spottat ut sina yngel. Ett par dagar max vad jag har upplevt. Annat med en del större rov malawi som vårdar sina yngel längre

                Kommentar

                • KoiKe
                  • March 2008
                  • 331

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kenny89
                  När man tömmer honorna på yngel så förlorar dom sin yngel uppfostran tyvärr...
                  Man ska helst låta dem gå i ett litet kar och låta honan spotta o sammla upp ynglena tills hon slutar med det!

                  Fast det är vad jag tycker =)
                  För de första händer de rätt ofta att många av mina yngel strycker med när dom flyttas över till mitt stora kar...många hungriga fiskar där...sen har jag ju inte en djurpark heller...så jag kan inte ta hand om alla fiskarna å då vet jag inte om dom ens får egna kids när dom är stora...

                  dom brukar även växa bättre om dom får komma ut i de fria jämnfört me å gå i en liten munn med 30 andra syskon...

                  Kommentar

                  • abrakadabrafem
                    • August 2006
                    • 46

                    #10
                    Är det någon som vet om man eller hur länge man kan ha malawiyngel i 20 liter. Eller blir de totalt hämmade i sin utveckling?
                    110 L - Fjärilsciklider, neon/kardinaltetra och fyra Kinesiska algätare.
                    200L - Snart malawi

                    Kommentar

                    Arbetssätt...