Nybörjarmalawi/tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeli
    • February 2006
    • 30

    Nybörjarmalawi/tanganyika

    Någon som vill tipsa om någon ciklid lämplig för någon som är sugen på att starta Malawi eller Tanganyika? Funderar också på hur man håller algerna borta i ett akvarium som innehåller mestadels sten!
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av Jeli
    Någon som vill tipsa om någon ciklid lämplig för någon som är sugen på att starta Malawi eller Tanganyika? Funderar också på hur man håller algerna borta i ett akvarium som innehåller mestadels sten!
    Golden och Röd zebra ciklid är ju en lugn fisk att börja med. Men det finns ju även mååånga andra du kan börja med.

    Men tänk på att skaffa dig ett akvarium över 200l om du ska ha malawi, om du inte redan har ett akvarium altså?

    För att hålla algerna borta är det stora täta vattenbyten som gäller, och att du har några malar som äter lite..

    Lycka till.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      I en äkta malawi biotop ska det vara mkt alger på stenarna och iaf jag tycker annars att det ser lite för onaturligt ut. I Malawi sjön betar cikliderna alger från stenar. Så man kommer närmare deras naturliga beteenden då
      Men annars är det som smegga skriver "täta vattenbyten".
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Förutom golden och rödzebra kan jag rekommendera "marygold", dvs Pseudotropheus sp. "acei".

        Vill du inte ha alger, så fungerar det fint att ha t ex ancistrus ihop med malawis. Lite biotopfusk, men jag gillar inte heller alger.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Limmet
          • December 2003
          • 217

          #5
          Eller så köper du några snäcklekare.. typ multifaciatus. Mycket intressanta fiskar.

          Hur stort akvarium hade du tänkt dig?
          Mitt Tanganyika-projekt
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #6
            Ursprungligen postat av Jeli
            Någon som vill tipsa om någon ciklid lämplig för någon som är sugen på att starta Malawi eller Tanganyika? Funderar också på hur man håller algerna borta i ett akvarium som innehåller mestadels sten!
            Överdriv filtervolymen så håller man lättare alger borta!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              De "enklaste" fiskarna hittar du ju lätt i Zoopets artregister genom att markera den grupp av fiskar du undrar om samt ange en låg svårighetsgrad.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Hogan1
                • August 2008
                • 323

                #8
                Det känns som om alla Mbuna är "enkla" - åtminstone tåligare än Aulonocara, Copadichromis osv. Håller med Jens att Ps. Acei är en bra fisk - men beroende på storlek på akvarium kan ju eventuella råd variera.
                Om akvariet är 1 m långt kan du ha en hel del olika Mbuna - om det är 125 cm och däröver, kan du ha de flesta Malawi.

                Jag resonerar själv så för närvarande. Har ett akvarium som är 150 cm (450 liter) och ett som är 95 cm + några mindre. I det största kan jag i princip ha vad som helst - och mycket går också bra i det som är 95 cm så länge det inte är mycket (stora) fiskar - och stenar/grottor så det bildas revir.

                Mitt nästa akvarium som jag skall ha på "kontoret" kommer att bli 125 cm - och där tycker jag att jag kan ha det mesta som jag är intresserad av från Malawisjön.

                Själv började jag i Augusti (för tredje gången) med Malawi igen och Ps. Saulosi var mina första fiskar - hyfsat snälla tycker jag - men roligast är en grupp om 6 Ps. Acei. Snälla, stimbildande och ganska snygga att se på.
                Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                Kommentar

                Arbetssätt...