palettciklid erfarenhet sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    palettciklid erfarenhet sökes

    Det började med att jag hade 2 par palettciklider, ett vildfångat par och ett odlat par.
    Det vildfångade paret jagade dom odlade hela tiden , mest hannen för honan(odlade) bara flörtade med båda hannarna hela tiden så tillslut så satte jag upp ett akvarium till som jag flyttade dom odlade till för att dom skulle få pusta ut.
    Allt frid och fröjd, dom byggde bo och lade ägg.
    Men efter några dagar så fick inte hannen vara där inne längre utan hon hade jagat honom och bitit så mycket att mycket av fenan var borta.
    Funderade på hur jag skulle göra nu för ingen var ju snäll mot honom i något av akvariumen. (Han fick stanna i kvar i det lilla).

    Jag undrade också varför hennes beteende var på detta vis när dom är yngelvårdare båda två. Först tänkte jag att det ända hon kanske var ute efter var att få barn med tanke på att hon jagade båda hanarna i det andra akvariet.

    Men idag har jag fått en tankeställare på hennes beteende, för idag var alla ynglen borta (ca 1vecka gamla) och hannen var där inne och honan flörtar något så alldeles. Så det var kanske så att hannen börjat äta äggen och att det var därför hon jagade bort honom.
    Har någon erfarenhet av detta????????

    Min lärdom av detta är att om hon jagar bort honom nästa gång så åker han över till det andra akvariumet igen.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Alla par kanske inte kommer överens, och det kan nog hjälpa att ha nå´n enstaka fisk som de får vakta mot.

    Jag har haft par där de verkar ha haft vårdnadstvister, honan verkade vilja leka igen, medan hanen verkade tycka att de skulle vakta ynglen de hade, så han körde bort henne, om jag minns rätt.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #3
      Har också varit med om detta, Paletter gör så ibland. om du skall ha lite fisk som dom kan försvara sina yngel mot välj typ platy, svärdbärare eller liknande.. de skall bara en fisk som kan fly från paletterna utan att bli dödad men den skall itne vara så snabb att den ska kunna norpa allt för många yngel..

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Tack för att ni delade med er av eran erfarenhet. Jag har 3 st Ancistrus dolichopterus som är ca 4 cm och fyra dalmatinermolly yngel som ska växa till sig hos dom + att jag hade 4 drottningrasbora som jag flyttade till det stora karet för att det inte skulle bli för många fiskar som störde dom.
        Jag tyckte att det såg ut som hon hade fullt upp med att jaga bort alla + hanen, så jag vet inte vad som hände kanske ville han ha båten för sig själv (där ynglen var)för nu bor han där igen och honan får bara vara där ibland.
        Funderar på att flytta mina kampfiskar dit (2 honor+ 1 hane) men vet ej om det är en bra ide.
        Tips kanske.
        Akvariumet är bara 38 liter.
        PS Jag tror att det var hanen som åt ynglen DS
        Senast redigerad av solis; 05 November 2008, 18:55.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Tror mer att den lilla volymen 38L stressar paret. Deras revir är egentligen mycket större än så och att då sätta ner andra fiskar till dem är enligt mig nästan gränsen till djurplågeri. De kommer vara tvungna att leva inom deras revirgränser utan en chans att komma undan.

          Vårt Palettpar hade ett revir på över halmetern. Halva vårt 450L gick till deras revirvaktande.

          Om du ska få dem att trivas får du nog försöka hitta ett 100L och inreda med sand och många gömställen i form av grottor och växtsnår. Då skulle det ev. gå att ha någon annan fisk ihop med dem men det får vara någon tålig som kan simma undan.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Jag har ett 100 liters akvarium men ingen plats att ha det på, ville haft det där det lilla står men det fick inte plats.

            Satte mest upp det för att dom skulle slippa bli jagade i det stora karet av det andra paret och dom såg mycket lugnare och mindre stressade ut efter flytten tills honan jagade bort hanen
            Fast nu utan yngel ser dom cool lugna ut igen

            Ska fundera på om jag kan lösa detta med akvarium på något annat sätt.
            Dalmatinerynglen är där tillfälligt tills dom är stora nog för det andra akvariet igen.
            Vill ej ha två akvarium för länge, kanske till våren beroende på fiskförhållanden.

            Det tar tyvärr för mycket tid när man har så lite tid över, den mesta tiden går till barnen.
            När väl värmen börjar komma är man aldrig inne.

            Men å andra sidan tar större akvarium mindre tid för att man behöver inte byta lika ofta(väldigt velig är jag)
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Nu har jag bestämt mig och idag åkte 110 liters karet upp ändå så snart får paletterna större utrymme.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Skönt att höra
                Man kan aldrig få för många akvarium
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Skönt att höra
                  Man kan aldrig få för många akvarium
                  Men jag tar nog ner det lilla sen efter att mina drottningras bora och kilfläcksbora har fått mellanlanda i det lilla akvariet och se om dom vill leka sen får dom flytta till 110 liters akvariet. Plus att dalmatinermollyn ska ha yngel villken dag som helst(väntar med spänning) och då får kanske dom först mellanlanda tills dom blivit stora nog för 110 l, sen åker det lilla ner.
                  Får hoppas att paletterna väntar med att lägga sina ägg innan dom är flyttade.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Nu har cikliderna lagt ägg i det 110 liters akvariet ska bli spännande och se om dom börjar bråka denna gången med, dom bråkade lite innan men nu är det lugnt igen, nu kan man se äggen röra sig ivarje fall så dom är väll ca 3 dagar tror jag. Dom valde båten denna gången med även fast där var många ställen att välja på
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Lycka till då och hoppas det går bättre denna gången
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Lycka till då och hoppas det går bättre denna gången
                        Tack men skulle det inte gå vägen så blir jag inte jätte ledsen som vi diskuterade sist så är det inte lätt att bli av med dom, och jag vill inte ha överbefiskat i karet heller, men går det vägen så blir jag glad för det med
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av solis
                          Tack men skulle det inte gå vägen så blir jag inte jätte ledsen som vi diskuterade sist så är det inte lätt att bli av med dom, och jag vill inte ha överbefiskat i karet heller, men går det vägen så blir jag glad för det med
                          Ska jag vara ärlig så önskar jag ingen yngel av dessa huliganer men eftersom folk ändå kämpar för det så får man ju bara önska lycka till

                          Du vet vad du har framför dig iaf så

                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Jomen visst, varit i samma sväng för många år sedan och då lyckades jag bli av med dom, det är visserligen roligt att se alla färgvarianter men som sagt det blir vad det blir och det är som det är, har man gett sig in i leken så får man tåla det dom sammarbetar fortfarande ivarjefall med yngelvården, får se vad som händer härnäst.
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            Arbetssätt...