Malawi LEKER

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    Malawi LEKER

    Igår gick det en säkring under kvällen, bytte den och gick o la mig men glömde helt av att jag har akvariepumpar och doppvärmare på en kontakt med fjärrkontroll. (för att smidigt kunna stänga av allt till alla karen vid vattenbyte, en knapp)
    Jag lade märke till detta först ikväll när jag kom hem vid 6 tiden idag, då var det under 20 grader i karet och jag kan tänka mig att vattenkvalitén inte var på topp, fiskarna var hur sega som helst och gömde sig på botten.
    Nu lite senare är det full fart i 250 liters karet, säkert en 6 par som leker samtidigt!


    kan detta ha något samband? Att det blev så mycket lek just efter att vattnet vart kallt och stilla nästan ett dygn? aldrig sett mer än ett par leka åt gången.
    kanske någon som uppmärksammat något liknande tidigare?



    har även laggt märket till att det leks mycket mer när bubblorna är på (bubblor från Diffusorn på Eheim 2252), eller det leks faktiskt knappt alls när dom inte är på? har inte haft yngel på ett halvår och nu har jag plockat ut yngel ur ett 10tal fiskar på 2 månader. fast det kanske ska tilläggas att jag under senaste tiden blivit mer noga med vattenbytena, det slarvades lite med detta tidigare. och bubblorna var inte på tidigare, var en som sa att "du har så bra vattencirkulation så du behöver inte bubblor".


    *edit: efter att strömmen gått måste man slå på fjärren igen annars är strömmen av tills vidare.
    Lyssna inte på mig
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Kylan kan mycket väl ha dragit igång lek. Jag tycker att mina malawis börjar leka precis efter större vattenbyten med kallt vatten.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Triggerhappy
      • April 2007
      • 377

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Kylan kan mycket väl ha dragit igång lek. Jag tycker att mina malawis börjar leka precis efter större vattenbyten med kallt vatten.
      är det okej att hälla i kallt vatten? jag brukar alltid vara rätt noga med att vattnet ska ha samma temp som i karet och det är ett jäkla springande och rattande på kranarna >_< men det kanske går lika bra ändå? även om man gör ett 50% byte?

      går det även bra med kallare vatten i yngelkar?
      Lyssna inte på mig

      Kommentar

      • KoiKe
        • March 2008
        • 331

        #4
        när jag fyller mitt kar med vatten vid rengörning osv då brukar alltid jag fylla med kallvatten

        Om tex 50 % av karet är tömt brukar jag fyllla lite med "normal"temp å sen när kanske 3-40% är kvar brukar jag fylla med vatten som är ca18grader ungefär å detta verkar fiskarna digga brukar resultera i lek å fiskarna verkar inte bry sig om de kalla vattnet heller för dom ska hela tiden simma i vattenstrålen från slangen å hade de varit för kallt hade dom nog skippat de...

        funkar för mina malawis i alla fall, testa fyll på med lite kallare än normal...behöver ju inte fylla med 15 gradigt vatten ju

        Kommentar

        • JeBoro

          #5
          Vad jag har förstått så kan vattnet fälla ut koppar om det är ljummet eller varmt och risken är mindre om man fyller med kallt. Dvs om jag har uppfattat det rätt det är inte säkert ha ha

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Det är nog inte kallvattnet i sig som utlöser lekarna, utan snarare när kallvattnet blir varmare.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Triggerhappy
              • April 2007
              • 377

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Det är nog inte kallvattnet i sig som utlöser lekarna, utan snarare när kallvattnet blir varmare.
              jo det tror jag också, eftersom det tog några timmar efter att jag satt igång doppvärmaren igen innan dom drog igång.



              metaller kan släppa från ledningarna av varmvatten det är sant
              Lyssna inte på mig

              Kommentar

              Arbetssätt...