Bot mot skygga malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    Bot mot skygga malawi

    Det är så att mina malawi (L. Trewavasae och L. Golden) är VÄLDIGT skygga! Direkt jag sätter mig framför akvariet så sätter de iväg och gömmer sig i sina grottor (finns gott om gömställen).

    Akvariet har varit igång någon månad och de har alltid varit skygga. Det har inte blivit bättre, det har snarare blivit mycket mycket värre! Förut kom de fram när jag matade men nu vågar de inte äta förrän jag gått därifrån och vid minsta lilla rörelse drar de iväg som en samling avlöningar.

    Jag har inte för få fiskar och jag har satt för båda kortsidorna (+ baksidan såklart) så jag tänkte att några svärdbärare, guldbarber eller liknande skulle kunna locka fram dem. Låter det som en bra idé?


    Hoppas det inte blev för krångligt :P Här kommer en sammanfattning

    Malawi skygga.
    * Har gott om gömställen.
    * 3 täckta sidor.
    * Lagom mängd fisk.

    Sätta in ett gäng mindre skygga fiskar som bot?
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk
  • HenrikV
    • January 2007
    • 358

    #2
    Det KAN ändå vara för lite fisk. En standard-, tråkig fråga unnderlättar svar: storlek på kar och antal fiskar?
    Min erfarenhet är att varken golden eller trewavasae är skygga för fem öre...
    Tanganyika

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      160 liter:
      trewavasae: 1 + 2
      caeruleus: 1+2? (svårt att veta)

      tigerbotia: 2
      ancistrus: 1, 4 cm
      jack dempsey: 2 små ca 3 cm (OBS! TILLFÄLLIGA INNVÅNARE)
      Röd krabba: 1 + 1 (räknas kanske inte? sitter mest på land...)
      ---------------

      tot: 11 st (13 med krabborna)
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • JeBoro

        #4
        Ja det är för lite fisk och det är därför dom är skygga. Och skaffa inga svärbärare eller guldbarber för dom skulle nog inte leva så länge i det akvariet. Skaffa istället några fler av dom arterna du har ca 10-15 ciklider skulle nog vara lagom.

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          #5
          Ursprungligen postat av JeBoro
          Ja det är för lite fisk och det är därför dom är skygga. Och skaffa inga svärbärare eller guldbarber för dom skulle nog inte leva så länge i det akvariet. Skaffa istället några fler av dom arterna du har ca 10-15 ciklider skulle nog vara lagom.
          Okej Tack ska ni ha, det blir nog att köpa mer trewavasae De är sjukt härliga och riktigt fina (det är iofs Golden också så det blir såna också )

          Jag är bara lite orolig för att det ska bli överbefolkat i akvariet! Vill ju inte fiskarna något illa, och ja, ekonomin gör inte saken bättre heller

          Men tack än en gång
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • malawifisken
            • August 2008
            • 969

            #6
            Ursprungligen postat av DAHLBERG
            Det är så att mina malawi (L. Trewavasae och L. Golden) är VÄLDIGT skygga! Direkt jag sätter mig framför akvariet så sätter de iväg och gömmer sig i sina grottor (finns gott om gömställen).

            Akvariet har varit igång någon månad och de har alltid varit skygga. Det har inte blivit bättre, det har snarare blivit mycket mycket värre! Förut kom de fram när jag matade men nu vågar de inte äta förrän jag gått därifrån och vid minsta lilla rörelse drar de iväg som en samling avlöningar.

            Jag har inte för få fiskar och jag har satt för båda kortsidorna (+ baksidan såklart) så jag tänkte att några svärdbärare, guldbarber eller liknande skulle kunna locka fram dem. Låter det som en bra idé?


            Hoppas det inte blev för krångligt :P Här kommer en sammanfattning

            Malawi skygga.
            * Har gott om gömställen.
            * 3 täckta sidor.
            * Lagom mängd fisk.

            Sätta in ett gäng mindre skygga fiskar som bot?


            Du har inte skaffat någon ny lampa o satt i närheten av karet? Eller gjort någon annan förändring i rummet brevid karet? Detta kan göra att dom också blir skygga nämligen. + att jag skulle nog också försöka skaffa ett lite större kar om du har möjlighet, dom vill ju gärna ha rätt stort utrymme. Men jag tror ju inte på att slänga i några andra fiskar där i, dom skulle inte bli långvariga.
            Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #7
              Ursprungligen postat av malawifisken
              Du har inte skaffat någon ny lampa o satt i närheten av karet? Eller gjort någon annan förändring i rummet brevid karet? Detta kan göra att dom också blir skygga nämligen. + att jag skulle nog också försöka skaffa ett lite större kar om du har möjlighet, dom vill ju gärna ha rätt stort utrymme. Men jag tror ju inte på att slänga i några andra fiskar där i, dom skulle inte bli långvariga.
              Nä jag har ingen ny lampa utanför, och jag har 2 originallysrör i rampen varav ett är dämpat med folie. Och ingen förändring av möbler eller liknande.

              Jo jag vet att akvariet är i minsta laget, men det kommer garanterat att bli ett större om ett tag!

              Hm vad tycker du jag ska göra? Inget annat verkar det "vara fel på" (förutom lite litet kar). Men om fiskarna, som du säger, vill ha stort utrymme, borde de inte vara jättenöjda som det är med fiskantalet då?
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • malawifisken
                • August 2008
                • 969

                #8
                Är det jack dempsey från malawi eller från Mexico? finns nämligen från båda ställerna. OM det nu är från malawi så ska det ej bero på dom men om det nu skulle vara dom från mexico så skulle det kunna vara pga dom. Nej jag tror inte det är pga av antalet fiskar. En svår fråga.
                Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                Kommentar

                • DAHLBERG
                  • September 2008
                  • 1598

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawifisken
                  Är det jack dempsey från malawi eller från Mexico? finns nämligen från båda ställerna. OM det nu är från malawi så ska det ej bero på dom men om det nu skulle vara dom från mexico så skulle det kunna vara pga dom. Nej jag tror inte det är pga av antalet fiskar. En svår fråga.

                  Jag kan inte svara på var de kommer ifrån, men de är jättesnälla! Alltså JÄTTESNÄLLA gör inte något mot någon och de är minst lika fega som alla andra. När de var nya i akvariet var de inte så brydda, ganska coola och lugna, men de lärde sig väl av de andra fiskarna.

                  Men vad tycker du att jag ska göra? Jag är öppen för alla förslag! Det är ju inte roligt med fiskar som gömmer sig när man sätter sig för att titta på dem Man får riktigt leta (har massor med grottor).


                  EDIT: Mina Jack Dempsey är: Rocio octofasciatum... dvs Amerika?
                  Senast redigerad av DAHLBERG; 29 October 2008, 23:05.
                  DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                  750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                  540 liter kulfisk - T. lineatus
                  120 liter salt - Koraller och fisk

                  Kommentar

                  • ajs
                    • July 2008
                    • 107

                    #10
                    Prova mata dem lite varje gång du tittar på dem, då kommer dom att flockad där maten faller ner såfort dom ser dig :P
                    636L Malawi
                    105L Växt/ Sällskap
                    69L Yngel i väntan på Hona
                    Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

                    Kommentar

                    • DAHLBERG
                      • September 2008
                      • 1598

                      #11
                      Ursprungligen postat av ajs
                      Prova mata dem lite varje gång du tittar på dem, då kommer dom att flockad där maten faller ner såfort dom ser dig :P
                      Det var iofs smart, läste en tråd om att vänja skygga fiskar vid att man sitter där, men då måste man sitta där typ 24/7 och det har man inte tid med... Men lite lite mat fungerar säkert bättre åskådare = nam-nam ska prova det
                      Tack
                      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                      540 liter kulfisk - T. lineatus
                      120 liter salt - Koraller och fisk

                      Kommentar

                      • malawifisken
                        • August 2008
                        • 969

                        #12
                        du kan också testa att vänta några dagar (3-4dagar) med att mata dom. Sen när du kommer in i rummet o matar dom efter den tiden så e dom jätte hungriga o så förknippar dom dig som en snäll sak som ger mat. Är också en sak men kan testa. Jag hade samma sak med mina malawi bara för någon vecka sedan. Jag ställde in ett nytt kar i samma rum o då blev dom jätte skygga, då tag jag reda på varfär. Då fick jag svaret ett det kunde bero på lyset till de nya, så då flyttade jag det o sen tog det 3 dagar sen va dom som vanligt igen, alltig framme o är "nyfikna"=) Men du har ju ingen ny lampa där, så testa det med maten en gång o se om det blir bättre.
                        Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                        Kommentar

                        • DAHLBERG
                          • September 2008
                          • 1598

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawifisken
                          du kan också testa att vänta några dagar (3-4dagar) med att mata dom. Sen när du kommer in i rummet o matar dom efter den tiden så e dom jätte hungriga o så förknippar dom dig som en snäll sak som ger mat. Är också en sak men kan testa. Jag hade samma sak med mina malawi bara för någon vecka sedan. Jag ställde in ett nytt kar i samma rum o då blev dom jätte skygga, då tag jag reda på varfär. Då fick jag svaret ett det kunde bero på lyset till de nya, så då flyttade jag det o sen tog det 3 dagar sen va dom som vanligt igen, alltig framme o är "nyfikna"=) Men du har ju ingen ny lampa där, så testa det med maten en gång o se om det blir bättre.
                          Tack, det låter bra! Bättre (och billigare) än att köpa mer fisk!
                          Då kombinerar jag båda metoderna och ger dem mat först på söndag och sen lite flera gånger när jag sitter där

                          Tusen tack för alla svar!
                          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                          540 liter kulfisk - T. lineatus
                          120 liter salt - Koraller och fisk

                          Kommentar

                          • HenrikV
                            • January 2007
                            • 358

                            #14
                            Ursprungligen postat av DAHLBERG
                            160 liter:
                            trewavasae: 1 + 2
                            Du kanske skulle köpa fler golden istället. För någon vecka sen sålde jag bort min grupp med Lab. Trewavasae för att dom blivit för stora i mitt 275L. Dom växer fort och blir stora. OBS; Jag har mycket sten i det karet.
                            Tanganyika

                            Kommentar

                            • DAHLBERG
                              • September 2008
                              • 1598

                              #15
                              Ursprungligen postat av HenrikV
                              Du kanske skulle köpa fler golden istället. För någon vecka sen sålde jag bort min grupp med Lab. Trewavasae för att dom blivit för stora i mitt 275L. Dom växer fort och blir stora. OBS; Jag har mycket sten i det karet.
                              Ja det får bli plan B, börjar med svälta och sen att försöka vänja dem vid att jag sitter där med mat Sen om det inte går får vi ta i med hårdhandskarna.

                              Tack för tipset att Labeotropheus växer ur fort, blir golden isf senare då
                              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                              540 liter kulfisk - T. lineatus
                              120 liter salt - Koraller och fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...