Fisk från Victoriasjön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    Fisk från Victoriasjön?

    Har länge velat starta ett Viktoria-kar men vet alldeles för lite om det...
    Kan tänka mig att dom ska ha typ samma vatten som Malawi och Tanganyika, eller?
    Är dom svåra att hålla?
    Dyra vid inköp?
    Svåra att få tag i?
    Inredning?
    Hur stort utrymme kräver dom?

    Tack på förhand
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #2
    Om du går in och kika på www.ciklider.se så står det väldigt mycket om viktoriaciklider där. Kan säga att det i största allmänhet är som andra afrikanska ciklider, i synnerhet nästan exakt som malawi.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #3
      Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
      Har länge velat starta ett Viktoria-kar men vet alldeles för lite om det...
      1. Kan tänka mig att dom ska ha typ samma vatten som Malawi och Tanganyika, eller?
      2. Är dom svåra att hålla?
      3. Dyra vid inköp?
      4. Svåra att få tag i?
      5. Inredning?
      6. Hur stort utrymme kräver dom?

      Tack på förhand
      1. Funkar fint i samma vatten som Tangayika och Malawi
      2. Något svårare än att ha mbunas, de måste ha mer mat. Samtidigt är de känsligare mot både nitrit och nitrat. Maten bör inte heller innehålla mer än 40 % protein (vissa arter tål högre halter).
      3. Brukar ligga i samma prisklass som Malawi.
      4. En del sorter är relativt enkla att få tag på, andra får man vara beredd på att åka mycket långt eller vänta länge på.
      5. Fin sand(exempelvis råda) med lite större stenar och/eller rötter som avgränsar akvariet, samt gärna några växter. Bakgrunden och grus bör ej vara ljust färgad eller genomskinlig. Blått, grönt och brunt är bra färger på bakgrund.
      6. Utrymmet som går åt är från 150 liter för mindre arter, upp till stora elaka arter som helst bör ha ett 2 meters kar.

      Berätta gärna vilka arter du är intresserad av så kan jag svara på om det är möjligt att få tag på. Och hur de är i akvarium.

      Dessutom lägger nog Kjell upp lite bilder från mitt föredrag på Akvariets dag inom kort.

      Kommentar

      • Jerry_ciklid
        • January 2008
        • 476

        #4
        Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
        Om du går in och kika på www.ciklider.se så står det väldigt mycket om viktoriaciklider där. Kan säga att det i största allmänhet är som andra afrikanska ciklider, i synnerhet nästan exakt som malawi.
        Skulle man tom kunna köra dom med Malawi eller blir det helt snett då?

        Kommentar

        • Jerry_ciklid
          • January 2008
          • 476

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          1. Funkar fint i samma vatten som Tangayika och Malawi
          2. Något svårare än att ha mbunas, de måste ha mer mat. Samtidigt är de känsligare mot både nitrit och nitrat. Maten bör inte heller innehålla mer än 40 % protein (vissa arter tål högre halter).
          3. Brukar ligga i samma prisklass som Malawi.
          4. En del sorter är relativt enkla att få tag på, andra får man vara beredd på att åka mycket långt eller vänta länge på.
          5. Fin sand(exempelvis råda) med lite större stenar och/eller rötter som avgränsar akvariet, samt gärna några växter. Bakgrunden och grus bör ej vara ljust färgad eller genomskinlig. Blått, grönt och brunt är bra färger på bakgrund.
          6. Utrymmet som går åt är från 150 liter för mindre arter, upp till stora elaka arter som helst bör ha ett 2 meters kar.

          Berätta gärna vilka arter du är intresserad av så kan jag svara på om det är möjligt att få tag på. Och hur de är i akvarium.

          Dessutom lägger nog Kjell upp lite bilder från mitt föredrag på Akvariets dag inom kort.
          Har kollat på ciklider.se nu och det finns ju riktigt fina fiskar, för många jag skulle vilja ha för att lista. Men vi kan ta ett par exempel: Går det att hitta Astatotilapia nubila eller Haplochromis sp. "ruby green" ?
          Senast redigerad av Jerry_ciklid; 23 October 2008, 20:35.

          Kommentar

          • endymion
            • October 2006
            • 680

            #6
            Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
            Har kollat på ciklider.se nu och det finns ju riktigt fina fiskar, för många jag skulle vilja ha för att lista. Men vi kan ta ett par exempel: Går det att hitta Astatotilapia nubila eller Haplochromis sp. "ruby green" ?
            Vuxna nubila finns hos Nols ciklidhobby. Haplochromis sp. "ruby green" finns en vuxen grupp med stor procent hanar hos Akvariehimlen eller vad nu affären heter i Växjö. Mindre djur finns hos privata odlare av båda arterna.

            Och de funkar fint ihop med Malawi.

            Kommentar

            • Jerry_ciklid
              • January 2008
              • 476

              #7
              Jag som ska förbi Växjö ochhandla lite Malawi aven privat odlare på söndag, synd att ingen affär har öppet då...
              Men då vet jag lite mera om ämnet.
              Har gott om plats i mitt Malawi-kar så det är inte omöjligt att det landar ett gäng Victoria i det för att senare kanske fixa ett kar till beroende på om jag fastnar

              Tack så mycket för mycket givande svar!!!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Lite allmän info har du här http://www.zoopet.com/index.php?opti...d=41&Itemid=67
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Micke
                  • January 2002
                  • 1718

                  #9
                  Albins artikel är också mycket läsvärd:
                  Mvh Michael Persson

                  www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Jerry_ciklid
                    • January 2008
                    • 476

                    #10
                    Nu har jag ju lektyr för hela natten
                    Tack alla, nu vet jag mycket mer än innan.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...