vilken ciklid är det??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mandela
    • March 2008
    • 105

    vilken ciklid är det??

    hejsan. Jag köpte en malawi ciklid i lördags på ZOOKOMPANIET i ale.
    hon sa att det var en malawi zebra men jag hittar den inte bland de ciklider jag kan titta på (ej guld medlem). sen så är det ett till problem att färgerna inte är tydliga än.

    den är lite blåaktig och mörka ränder. på fenorna och gälarna finns det tvp en blå färg som lyser lite som neon tetrornas ränder. men det är ju det med färgerna med att dom inte är så tydliga än...

    men det bästa är att den sen i lördags är att den inte är grå daskig eller bara allmänt tråkig i färgerna det är ett tecken på att den mår bra hoppas jag

    jag är väldigt tacksam om det finns någon som kanske kan hjälpa mig

    sådanna fall, tack på för hand
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2200378
    JAA!
    Detta va trevligt
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Den finns mångar arter och varianter som kallas för malawizebra. Affären är enligt lag skyldig att kunna ange namn på de arter som de säljer så jag tycker att du skall ringa och fråga.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #3
      Ursprungligen postat av Mandela
      hejsan. Jag köpte en malawi ciklid i lördags på ZOOKOMPANIET i ale.
      hon sa att det var en malawi zebra men jag hittar den inte bland de ciklider jag kan titta på (ej guld medlem). sen så är det ett till problem att färgerna inte är tydliga än.

      den är lite blåaktig och mörka ränder. på fenorna och gälarna finns det tvp en blå färg som lyser lite som neon tetrornas ränder. men det är ju det med färgerna med att dom inte är så tydliga än...

      men det bästa är att den sen i lördags är att den inte är grå daskig eller bara allmänt tråkig i färgerna det är ett tecken på att den mår bra hoppas jag

      jag är väldigt tacksam om det finns någon som kanske kan hjälpa mig

      sådanna fall, tack på för hand
      Har du möjlighet att lägga upp en bild så är det dessutom lättare att hjälpa dig.
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • Mandela
        • March 2008
        • 105

        #4
        ok då ska jag åka eller ringa tillbaka dit för att kolla bättre. det är krångligt att det finns så många av samma sort men det är roligt att kolla på dom olika sorterna

        jag kan inte just nu...är hos min flickvän... men om jag kan hålla tråden tills imon så ska jag lägga upp ett foto på den. men är det så att dom mår bra när färgerna blir starkare och tydligare (vill bara dubbel kolla så jag inte har missförstått något
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2200378
        JAA!
        Detta va trevligt

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Blåaktig med mörka ränder skulle även kunna vara en hona av Pseudotropheus lombardoi, eller en hane av Pseudotropheus saulosi (har bild på en så´n i mitt galleri).

          Att affären kallade den för Malawizebra behöver inte betyda så mycket, en del affärer verkar beklämmande okunniga om fiskarna de säljer.

          Lombardoihona:
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Blåaktig med mörka ränder skulle även kunna vara en hona av Pseudotropheus lombardoi, eller en hane av Pseudotropheus saulosi (har bild på en så´n i mitt galleri).

            Att affären kallade den för Malawizebra behöver inte betyda så mycket, en del affärer verkar beklämmande okunniga om fiskarna de säljer.
            Fast även flera "riktiga" malawizebror är faktiskt blåaktiga med mörka ränder
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...