Tropheus sp. "black"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AORFISH
    • December 2005
    • 284

    Tropheus sp. "black"

    http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=914 Någon som vet var man kan hitta dessa samt vad de brukar ligga på i pris?? OBS! Just den varianten på översta bilden (Rödorange) Är helt såld på den fisken..
    MVH/Magnus
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Orangemoorin http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=591&SOK=1 hör till de absolut vanligaste (och även enligt mig - snyggaste) troffarna i handeln så den borde inte vara så svår att få tag på i en välsorterad Tanganyika-affär (dessa är dock tyvärr ganska få idag).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • AORFISH
      • December 2005
      • 284

      #3
      Ja otroligt fina faktiskt.. Så pass fin att jag nästan funderar på att göra mitt 720 liters malawi till tanganyika.. Nä då det blir ännu ett kar i framtiden och då med dessa juveler.. Hoppas att jag kan hitta den riktigt orangeröda varianten.. För nöja mig med att kolla på bilder så länge..

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Orangemoorin http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=591&SOK=1 hör till de absolut vanligaste (och även enligt mig - snyggaste) troffarna i handeln så den borde inte vara så svår att få tag på i en välsorterad Tanganyika-affär (dessa är dock tyvärr ganska få idag).
      MVH/Magnus

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av AORFISH
        Ja otroligt fina faktiskt.. Så pass fin att jag nästan funderar på att göra mitt 720 liters malawi till tanganyika.. Nä då det blir ännu ett kar i framtiden och då med dessa juveler.. Hoppas att jag kan hitta den riktigt orangeröda varianten.. För nöja mig med att kolla på bilder så länge..
        Mmmmm.....

        Kommentar

        • AORFISH
          • December 2005
          • 284

          #5
          Någon som har en bild på dessa som yngel/ungdjur??
          MVH/Magnus

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av AORFISH
            Någon som har en bild på dessa som yngel/ungdjur??
            Som riktigt små har de inte mycket av bandet, sedan färgar de alltefterhand ut - i köpstorlek (4-5 cm) brukar man kunna se ganden rätt hyfsat. Banden varierar dock mycket mellan olika exemplar, hur de trivs, hur inredningen ser ut, vilken typ av foder de har fått etc. - dessutom är oftast bara de dominerande hanarna som färgar ut riktigt intensivt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Limmet
              • December 2003
              • 217

              #7
              Som Kjell säger det varierar mkt.

              Jag har en grupp på 10st skulle uppskatta de är 4-7 cm ungefär.

              Det finns två stora dominanta hanar. Den ena ser ut ungefär som på bilden du visa. Min snyggaste fisk by far.

              Medan den andra dominanta hanen har ganska lite rött . Antar kvalitén på den är rel. låg.

              Övriga varierar. Det finns en hona som är ganska fin med mkt rött men de flesta andra är mindre och är ganska svarta. Till och med så de minsta har endel grått på framdelen av kroppen.

              Synd alla inte är lika snygga som den dominanta hanen men tror inte det går att uppnå. Jag matar med Anastexin (lr hur det nu stavas) för att försöka förstärka det röda lite.

              Någon dag kanske jag orkar ta fram kameran
              Mitt Tanganyika-projekt
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

              Kommentar

              • jesper_b
                • June 2006
                • 1201

                #8
                Dom finns att köpa hos Aquarium Malawi i Örebro, fanns med på senaste Lagerlistan i alla fall om jag inte minns fel var det 7 olika Tropheus moorii....Har inte kollat på några andra ställen men som kjell säger så är dom ju rätt så vanliga. bara man hittar rätt butik.

                Men i
                Senast redigerad av jesper_b; 22 October 2008, 13:34.
                www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                Mina Malar:
                L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Är du ute efter en "bandad" fisk där nästan alla hela tiden har fina band så kan denna variant http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=123&SOK=1 vara något att satsa på. Ok banden har kanske inte lika fin färg, men som sagt så håller de sina färger bättre och dessutom går bandet genom hela ryggfenan vilket det ytterst sällan gör på orangemoorii.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • AORFISH
                    • December 2005
                    • 284

                    #10
                    Tack för alla svar..Detta tål ju att tänka på en hel del.. Tack för det fina alternativet Kjell! En annan kandidat kan ju vara Tropheus sp. "ikola". Också en riktigt fin firre enligt mig.. Fast bredbandade orangemoorii står högt i kurs...
                    MVH/Magnus

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av AORFISH
                      Tack för alla svar..Detta tål ju att tänka på en hel del.. Tack för det fina alternativet Kjell! En annan kandidat kan ju vara Tropheus sp. "ikola". Också en riktigt fin firre enligt mig.. Fast bredbandade orangemoorii står högt i kurs...
                      Ja, men inte heller Ikola har banden kontinuerligt utan det är ofta bara de dominerande fiskarna som färgar ut riktigt.
                      Håller med dig att riktigt bra orangemoori är snyggast - men som sagt frågan är om man föredrar att alla är snyggt utfärgade med gula band (en del kiriza har även orange band, men då inte så intensivt orange som hos orangemoori) som hos kiriza, eller bara några få är utfärgade (men då kanonsnygga) och resten är rätt tråkigt färgade.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        *muttrar lite över dessa extremt vackra fiskar som måste ha "stora" kar för att trivas*

                        begriper inte hur jag tänkte när jag köper ett hus på 240 kvm och hittar ingen bra plats till kar som är längre än 120 och djupare än 45.............

                        "suckar lite över min egen eländighet".....



                        sååååå fiiiiina.....

                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • AORFISH
                          • December 2005
                          • 284

                          #13
                          Ja..Det är klart.. Hmmm..Inte lätt det här förstår jag. Huvudsaken är att det finns några fina med breda band i gruppen så att man kan njuta av deras färgprakt.. Bättre med någon än ingen alls...
                          MVH/Magnus

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av AORFISH
                            Bättre med någon än ingen alls...
                            Nja, några orangemoorii brukar alltid färga ut.

                            De som har "bäst" band är oftast de urvalsodlade och inte de vildfångade/sjöodlade. Så det bästa är att försöka få tag på fina odlade.
                            Det exemplar som är på foto i ciklid.se artbeskrivningen är ett exceptionellt snyggt exemplar (knappast vildfångat). Jag har importerat flera tusen exemplar av vildfågade/sjöodlade orangemoori och jag har nog aldrig sett en så bra utfärgad orangemoorii. Normalt ser de mer ut som på fotot i Zoopets artbeskrivning (fotat i sjön).

                            Däremot ser de flesta Kiriza ut som i Zoopets artbeskrivning.
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 October 2008, 15:28.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • AORFISH
                              • December 2005
                              • 284

                              #15
                              Okej..Tack igen Kjell..Letar vidare..
                              MVH/Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...