Yngel - Prinsessor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • clayman
    • December 2006
    • 26

    Yngel - Prinsessor

    Har fått en 3:e kull nu.

    De två första misslyckades och ynglerna försvann en efter en. Jag trodde Prinsessorna var duktiga föräldrar men det verkar som om dom struntar blankt ynglerna. Dom får klara sig själv.

    I karet på 140 l går 4 st Prinsessor och 5 st multisar. Ingen verkar ge någon notis om kullen.

    Har ni några tips hur man på bästa sätt föder upp några st? Vill helst inte starta ett yngelakvarium. Är det så illa att Prinsessorna är så sönderodlade att de har tappat yngelvårdsinstinkten, motsvarande Scalare?
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ursprungligen postat av clayman
    Har fått en 3:e kull nu.

    De två första misslyckades och ynglerna försvann en efter en. Jag trodde Prinsessorna var duktiga föräldrar men det verkar som om dom struntar blankt ynglerna. Dom får klara sig själv.

    I karet på 140 l går 4 st Prinsessor och 5 st multisar. Ingen verkar ge någon notis om kullen.

    Har ni några tips hur man på bästa sätt föder upp några st? Vill helst inte starta ett yngelakvarium. Är det så illa att Prinsessorna är så sönderodlade att de har tappat yngelvårdsinstinkten, motsvarande Scalare?

    Halloj!
    Jag har inte någon känsla av att den här typen av ciklider har några problem med sin yngelhållning. Dock kan det se lite nonshalanta ut då de ofta lämnar stora yngelsvärmar, till synes obevakade - men det kommer att bli yngel, jag garanterar dig. Jag råder dig att låta dom vara helt och hållet, du kommer snart ha hela karet fullt av Sessor!


    Edit; Jag gör ett litet tillägg här - vet inte om du kollat min Tanganyikatråd - den har blivit några sidor lång, men jag skriver ganska mycket om mina Prinsessor, som är av varianten Gracilis. Om du letar runt bland sidorna där så kan du se på både bilder och filmer med en försvarlig mängd yngel - jag har låtit dessa Gracilis gå helt utan någon som helst inblandning från mitt håll.

    Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 October 2008, 23:20.

    Kommentar

    Arbetssätt...