Frågor om munruvare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sanwret
    • October 2008
    • 4

Frågor om munruvare

Jag har precis köpt ett par munruvare. Jag tror att de kallades egyptisk munruvare. De är ganska små, ca 6-7 cm. Nu tänkte jag höra med er som är lite mer kunniga, hur man ser (OM man ser) när honan ruvar. Den ena honan har en väldigt stor haka om jag ska beskriva hur det ser ut. Hon äter inte så mycket heller. Är det så att hon ruvar tror ni? Är det äggen eller ynglen de har i munnen? Hur länge ruvar de? Jag har inget annat akvarium att sätta över henne i, betyder det att det är helt kört för ynglen då? Det enda jag har är en sån där yngel-låda som man kan ha till guppies o dyl när de ynglar, och jag gissar att hon inte skulle trivas där i
    Är väldigt tacksam om det är någon som har svar på mina funderingar, eller länkar till mer info.
  • HenrikV
    • January 2007
    • 358

Har aldrig haft den fisken du nämner, men har och har haft en massa munruvare. Honor brukar inte äta när dom "tuggar" dvs, har rom eller yngel i munnen. Man brukar se ganska tydligt om honan har rom i munnen. Vet inte hur stort kar du har, men om man har mycket sten i karet, så brukar alltid något yngel klara sig om honan får "spotta" i akvariet.
    Tanganyika

Kommentar

• shpend
      • August 2002
      • 2010

Testa att slänga i lite mat och kollar om hon äter. Simmar hon efter maten men inte stoppar i sig det så har hon nog munnen full med rom.
      Men det kan även hända att hon har munnen full med rom och ändå käkar, det gjorde min rödzebra.

Kommentar

• HenrikV
        • January 2007
        • 358

Ursprungligen postat av shpend
        Men det kan även hända att hon har munnen full med rom och ändå käkar, det gjorde min rödzebra.
        Det glömde jag nämna. Jag vet inte men jag tror att mer rutinerade honor kan äta lite medan dom tuggar.
        Tanganyika

Kommentar

• shpend
          • August 2002
          • 2010

Har 2st som antagligen är syskon, den ena är större, starkare och finare. Den producerar finare yngel och fler, det är den som kan äta samtidigt som den har munnen full med yngel
          Den andra är rätt feg, får runt 20 yngel bara och kan inte äta samtidigt som den har yngel i munnen.

Kommentar

• sanwret
            • October 2008
            • 4

Tack för alla svaren. Är det någon som vet hur lång tid hon har dem i munnen innan hon spotter? Vill ha lite koll

Kommentar

• shpend
              • August 2002
              • 2010

Ungefär 3 veckor, kan ta mindre tid också. Därför läggar jag över honan till yngelkaret efter 2 veckor.

Kommentar

Arbetssätt...