Könsskillnad Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    Könsskillnad Golden

    Det var längesedan man skrev något här men nu för ett halvår sedan har jag skaffat mig ett 540L kar.
    Köpte 1+2 rödzebra och 3st rätt små golden. Rödzebrorna har fått rätt mycket yngel medans golden inte fått några alls. Så min fråga är hur man ser skillnad på dom?

    Tack på förhand
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2


    "Hanarna har ibland en något starkare gul färg än honorna, samt en något mer markerad svart söm på analfenan. Det är dock svårt att se skillnad på könen hos denna variant."

    Du har säkert läst detta och jag tror inte att någon annan har något bättre svar? Om någon vet så vill jag också gärna veta :P

    Kompletterade för ett tag sedan med 2 st golden, i affären sa de: "Här är iaf 2 fiskar, jag säger inte ett par..." Mina har inte heller lekt, de är väldigt bra kompisar men inga yngel... Ger mig tusan på att det är två homosexuella jag fått...
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • AORFISH
      • December 2005
      • 284

      #3
      Hej! Honorna har väldigt tunn svart linje på analfenan eller ingen alls..Hanens är mkt bredare och markant..Kan vara något att gå på..Hanen är lite större också..

      Ursprungligen postat av shpend
      Det var längesedan man skrev något här men nu för ett halvår sedan har jag skaffat mig ett 540L kar.
      Köpte 1+2 rödzebra och 3st rätt små golden. Rödzebrorna har fått rätt mycket yngel medans golden inte fått några alls. Så min fråga är hur man ser skillnad på dom?

      Tack på förhand
      MVH/Magnus

      Kommentar

      • HenrikV
        • January 2007
        • 358

        #4
        Allra säkrast är ju att fånga fisken, vända på den och kika på kloaköppningarna. Hane 2 små, hona 1 stort och 1 litet hål.
        Tanganyika

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          #5
          Ursprungligen postat av AORFISH
          Hej! Honorna har väldigt tunn svart linje på analfenan eller ingen alls..Hanens är mkt bredare och markant..Kan vara något att gå på..Hanen är lite större också..
          Det jobbiga är ju att en underlägsen hanne kan se ut exakt som en hona... För att sedan färga ut när den dominanta hannen försvinner


          Ursprungligen postat av HenrikV
          Allra säkrast är ju att fånga fisken, vända på den och kika på kloaköppningarna. Hane 2 små, hona 1 stort och 1 litet hål.
          Ursäkta om det låter lite som att jag bara skriver för att få "rätta" er, så är verkligen inte fallet! Jag läste (tror det var på zoopet) att det inte är något att rekommendera om man är nybörjare och det får max ta 1 minut att kolla samt ta max 3 försök för att inte skada fisken. Säger inte att shpend är nybörjare, men det finns ju andra som läser
          Senast redigerad av DAHLBERG; 17 October 2008, 08:52.
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            Tack för alla svar! Anledningen till att jag frågar är att jag hade tänkt köpa lite fler. Har dock inte lust att ha 6 hanar

            Mina golden är rätt konstiga, köpte dom när dom var rätt små. Nu är den ena stor, den andra mellan stor och så har jag en som utvecklats väldigt lite.
            Men med tanke på att dom inte har fått yngel än så är det nog så att alla är hanar kanske?

            Kan försöka ta bilder på dom, men jag är usel på att fota

            Kommentar

            • HenrikV
              • January 2007
              • 358

              #7
              Äsch. Nog tål fiskarna en hel del. Malawi i alla fall. Och hur ska man lära sig att göra det om man inte provar nån gång?
              Tanganyika

              Kommentar

              • HenrikV
                • January 2007
                • 358

                #8
                Var bor du shpend? Finns i alla fall en affär i gbg-trakten där ägaren personligen kollar kön på alla Malawi...
                Tanganyika

                Kommentar

                • DAHLBERG
                  • September 2008
                  • 1598

                  #9
                  Ursprungligen postat av HenrikV
                  Och hur ska man lära sig att göra det om man inte provar nån gång?
                  Smart... Tur att någon var vaken i morse och kunde tänka Själv kände jag mig (och såg säkert ut) som en rishög
                  DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                  750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                  540 liter kulfisk - T. lineatus
                  120 liter salt - Koraller och fisk

                  Kommentar

                  • shpend
                    • August 2002
                    • 2010

                    #10
                    Ursprungligen postat av HenrikV
                    Var bor du shpend? Finns i alla fall en affär i gbg-trakten där ägaren personligen kollar kön på alla Malawi...
                    Bor i Borås, det är kanske inte så långt till gbg men jag är lat får kolla i djuraffärerna om dom kan se när man köper.
                    När jag köpte mina så var dom rätt små.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...