Trewavasae - matt på dagen, färgglad på natten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    Trewavasae - matt på dagen, färgglad på natten

    Hej!

    Min trewavasaehanne är väldigt matt och tråkig på dagen, men när jag gick upp på natten för att kika på dem så var han ruskigt blå och fin (jämfört med dagen). Någon som har nått tips på varför?

    Jag har även en Labidochromis Goldenhanne som är en riktig diktator och styr akvariet med järnhand, men han bryr sig inte alls om trewavasaen bara om de andra golden... Tänkte att goldenhannen spöade trewavasaen och att det kunde vara anledningen...

    Det är helt otroligt att det är samma fisk, han ser HELT annars ut på natten! här kommer en bild: http://img100.imageshack.us/img100/5742/dagnattii2.jpg

    /DAHLBERG
    Senast redigerad av DAHLBERG; 14 October 2008, 15:08.
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk
  • Kenny89
    • December 2005
    • 291

    #2
    Ursprungligen postat av DAHLBERG
    Hej!

    Min trewavasaehanne är väldigt matt och tråkig på dagen, men när jag gick upp på natten för att kika på dem så var han ruskigt blå och fin (jämfört med dagen). Någon som har nått tips på varför?

    Jag har även en Labidochromis Goldenhanne som är en riktig diktator och styr akvariet med järnhand, men han bryr sig inte alls om trewavasaen bara om de andra golden... Tänkte att goldenhannen spöade trewavasaen och att det kunde vara anledningen...

    Det är helt otroligt att det är samma fisk, han ser HELT annars ut på natten! här kommer en bild: http://img100.imageshack.us/img100/5742/dagnattii2.jpg

    /DAHLBERG

    Kan vara att han inte är domminant längre och att han vill smällta in i karet då du har det väldigt upplyst?
    Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      Ursprungligen postat av Kenny89
      Kan vara att han inte är domminant längre och att han vill smällta in i karet då du har det väldigt upplyst?
      Jo visst men kan akvariet inte ha 2 dominanta hannar av olika arter? Så att golden basar över sitt stim och trewavasae över sitt?

      Tänkte om det kan vara för att jag har korallgrus som han bleknar? Han var nyss inne i en grotta och var där alldeles blå... Är det något som han vänjer sig vid eller är det bara att byta grus?

      /DAHLBERG
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • AORFISH
        • December 2005
        • 284

        #4
        Ja skillnaden är ju som natt och dag! Hur länge har du tänt i karet? Finns det revir till alla hanar?
        MVH/Magnus

        Kommentar

        • AORFISH
          • December 2005
          • 284

          #5
          Du kanske har lite för ljust i tanken? Testa med att ha ett rör igång..Brukar gilla lite mörkare belysning..
          MVH/Magnus

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #6
            Ursprungligen postat av AORFISH
            Ja skillnaden är ju som natt och dag! Hur länge har du tänt i karet? Finns det revir till alla hanar?
            Tänt mellan 10.00 - 24.00. Ja de borde det göra, det finns massor med grottor på båda sidor av akvariet... Ja kanske ska slänga i några extra stenar/möblera om så att de får söka nytt revir?
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • AORFISH
              • December 2005
              • 284

              #7
              Testa med att ha tänt i tio = tolv timmar samt kanske lite mer sten..Fast det hetaste tipset är nog belysningen..Alltså lite mörkare..
              MVH/Magnus

              Kommentar

              • DAHLBERG
                • September 2008
                • 1598

                #8
                Ursprungligen postat av AORFISH
                Du kanske har lite för ljust i tanken? Testa med att ha ett rör igång..Brukar gilla lite mörkare belysning..
                Aha, kan man sätta över någon typ av blågrön plast så att det dämpar belysningen en aning och så kan jag samtidigt få den där fina blå färgen på vattnet jag alltid velat ha?
                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                540 liter kulfisk - T. lineatus
                120 liter salt - Koraller och fisk

                Kommentar

                • DAHLBERG
                  • September 2008
                  • 1598

                  #9
                  Plockade ut ett lysrör (det främre lite gulare) så nu lyser bara det bakre blå. Och satan i gatan (om man nu får svära, men det måste jag göra nu) nästan direkt blev trewavasaen mörkare Men fiskarna blev lite fundersamma när det blev halvnatt och gömmer sig (de nattlevande fiskarna fick fart :P).

                  Akvariet blev snyggare nu, men växterna kommer säkerligen att växa vidare i Nangijala med så lite ljus :/ finns det något lysrör som växterna trivs i, men ger lite dunklare belysning??
                  DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                  750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                  540 liter kulfisk - T. lineatus
                  120 liter salt - Koraller och fisk

                  Kommentar

                  • AORFISH
                    • December 2005
                    • 284

                    #10
                    Vad bra att han färgar..Vad har du för växter? Om man vill kan man täcka över bitar av lysrören med folie för att på så sätt få lite mörkare partier om du förstår vad jag menar.. Powerglo tycker jag är bra och ger ett nartuligt ljus..Fiskarna får alltså bra naturlig färg..Hoppas du lyckas med en bra belysning!
                    MVH/Magnus

                    Kommentar

                    • DAHLBERG
                      • September 2008
                      • 1598

                      #11
                      Ursprungligen postat av AORFISH
                      Vad bra att han färgar..Vad har du för växter? Om man vill kan man täcka över bitar av lysrören med folie för att på så sätt få lite mörkare partier om du förstår vad jag menar.. Powerglo tycker jag är bra och ger ett nartuligt ljus..Fiskarna får alltså bra naturlig färg..Hoppas du lyckas med en bra belysning!
                      Jag har Vallisneria, Javaormbunke och någon konstig växt som ser ut som pilträdsskott http://www.aquarium-hoene.de/pflanze133.jpg (Nomaphila stricta thai).

                      Jo jag förstår precis Fiskarna blev väldigt tillbakadragna när ena lysröret var släckt... De trodde väl att det var något rovdjur som gjorde skugga i vattnet :P Nä men jag testar att skugga lite försiktigt med folie!

                      Tack för alla svar!

                      /DAHLBERG
                      Senast redigerad av DAHLBERG; 24 December 2008, 11:17.
                      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                      540 liter kulfisk - T. lineatus
                      120 liter salt - Koraller och fisk

                      Kommentar

                      Arbetssätt...