Nytt 112liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Nytt 112liters akvarium

    Jag har köpt ett 112 liters akvarium nu kan man ha ett par nyckelhålsciklid där i eller är det i minsta laget? måtten på karet är 80x40x35 !

    Har ni mer förslag på fisk man kan ha med dem eventuella nyckelhålscikliderna?

    Har funderat lite på någon snäcklekare också. Asså inte tillsammans med Nyckelhålscikliden utan någon av dem. har ni några förslag på snäcklekare! ?

    Mvh Simon
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    det finns multisar och ocellatus. sök blans artbeskrivningarna efter snäcklekare så får du nog några träffar
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #3
      De ändå snäcklekarna jag hittar är Mångbandad snäcklekare och Gul ocellatus, röd ocellatus finns det mer? Vad kan man ha för fisk med snäcklekarna?

      Kan man ha växter med snäcklekare?

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        du kan kanske ha compriseps (tror det stavas så) eller jullar. växter kan gå men de kan också bli uppgrävda snabbt :P. när jag hade ocellatus så hade jag anubas och det gick väldigt bra.

        jag är inte riktigt hemma på det här men om du ska ha multisar så hade jag nästan struntat i att ha fler fiskar eftersom de ynglar av sig lätt, men jag kan ha fel. se om någon mer kunnig kan svara lite bättre på dina frågor.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Simon--B
          • May 2008
          • 720

          #5
          Ursprungligen postat av macke_fisk
          du kan kanske ha compriseps (tror det stavas så) eller jullar. växter kan gå men de kan också bli uppgrävda snabbt :P. när jag hade ocellatus så hade jag anubas och det gick väldigt bra.

          jag är inte riktigt hemma på det här men om du ska ha multisar så hade jag nästan struntat i att ha fler fiskar eftersom de ynglar av sig lätt, men jag kan ha fel. se om någon mer kunnig kan svara lite bättre på dina frågor.
          Okej tack Men vet någon om man kan ha nyckelhållsciklid i ett 112 liters akvarium?

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #6
            Ursprungligen postat av Simon--B
            Okej tack Men vet någon om man kan ha nyckelhållsciklid i ett 112 liters akvarium?
            Är nog i minsta laget, hade själv tänkt att ha en liten grupp nycklar i mitt 126 liters men jag tror att jag bestämt mig för fjärilsciklider istället.
            Kanske att det går med 4 nycklar ändå, men då ska man nog inte ha något annat förutom ett gäng corydoras.

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #7

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • Limmet
                • December 2003
                • 217

                #8
                Brevis



                Mycket finare än på bilden dessutom. Kanske den fredligaste snäcklekarn?
                Mitt Tanganyika-projekt
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #9
                  Ursprungligen postat av Limmet
                  Brevis



                  Mycket finare än på bilden dessutom. Kanske den fredligaste snäcklekarn?
                  Rackarns vilka fulingar!

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • HenrikV
                    • January 2007
                    • 358

                    #10
                    Ursprungligen postat av Limmet
                    Brevis



                    Mycket finare än på bilden dessutom. Kanske den fredligaste snäcklekarn?
                    Brevis är faktiskt riktigt snygga, men nackdelen med dom är att dom inte rör sig mycket. Annat än svinsnabbt in i sin snäcka då förstås...
                    En kul grej med brevis är att hane och hona delar på samma snäcka. Den "vanliga" neothauma-snäckan kan vara lite för liten för dom.

                    Men det finns ju massor med snäcklekare. Sök på släktet Lamprologus. Du skulle nog även kunna ha ett par Altolamprologus Compressiceps "Sumbu". Detta är dvärgvarianten som man kan ha i rätt små kar.
                    Senast redigerad av HenrikV; 08 October 2008, 05:34.
                    Tanganyika

                    Kommentar

                    • HenrikV
                      • January 2007
                      • 358

                      #11
                      här finns "sumbun".
                      Tanganyika

                      Kommentar

                      • Simon--B
                        • May 2008
                        • 720

                        #12
                        Okej tack alla Ska kolla på allt :P

                        Kommentar

                        • Simon--B
                          • May 2008
                          • 720

                          #13
                          Ursprungligen postat av NIC
                          Är nog i minsta laget, hade själv tänkt att ha en liten grupp nycklar i mitt 126 liters men jag tror att jag bestämt mig för fjärilsciklider istället.
                          Kanske att det går med 4 nycklar ändå, men då ska man nog inte ha något annat förutom ett gäng corydoras.
                          Okej men skulle man kunna ha 2 nyckelhålsciklider 4 pansarmalar och 10 neontetror eller annan lite större tetra tillsammans i 112 liter eller blir det för mycker fisk ? Mvh SImon
                          Senast redigerad av Simon--B; 08 October 2008, 15:36.

                          Kommentar

                          • Simon--B
                            • May 2008
                            • 720

                            #14
                            Kan man det? en fråga till Finns det några färgglada snäcklekare :P Mvh Simon

                            Kommentar

                            • Limmet
                              • December 2003
                              • 217

                              #15
                              Hmm mina brevis som går i ett sällskapskar rör sig över iaf 50% av karet. Kan dock bero på att de inte verkar valt någon snäcka eller bildat par... De gömmer sig i olika snäckor varje dag.

                              Troligen har jag fått tag i 2 av samma kön eller så blir de för störda av övriga fiskar.
                              Mitt Tanganyika-projekt
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                              Kommentar

                              Arbetssätt...