Palettciklid och vad mer...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Antee
    • September 2007
    • 165

    Palettciklid och vad mer...

    Har blivit med ett 260 liters (tror jag) Juwel. Nu vill jag testa på ciklider...har haft akvarium i ca 30 år men aldrig haft dom förut.
    Paletter vill jag nog ha..Verkar vara ganska lätta att både ha och odla. Enligt mitt tycke så är det att få fisk att föröka sig det som är meningen med akvariet.
    Undrar nu vad jag kan/ska ha där mera än ett palettpar, ett ancistruspar, 8-10 äppelsnäckor.
    Kan jag ha ett ciklidpar till av nån lättodlad sort eller blir det bråk då??
    Annars då vad kan jag ha där??
    Ante
    240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
    112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
    112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
    30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Paletter gör sig bäst själva, tyvärr. De är riktiga tyranner mot andra invånare och stör sig på allt och alla. Ett Ancistruspar kan du ha om du har tillräckligt med gömställen.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Utanför lektiden är paletter rätt fredliga, problemet är att de nästan alltid är i lektagen. Men i ett 260-liters borde det funka med nå´n art till, t.ex Anomalochromis thomasi, en annan (fredlig) afrikan, som till skillnad från paletten leker öppet på stenar och dylikt, så de konkurrerar inte med paletten om lekplatser. Även röda ciklider (Hemichromis), som också är från Afrika, kan funka. Ofta något aggressivare än thomasi, men paletter är såpass tuffa att de bör klara sig, om man inreder bra. Lejonhuvudscikliden (också afrikan) leker liksom paletter i grottor, och bör kunna funka tillsammans med dem, återigen om man ger dem möjlighet att skaffa egna revir. Akvariet är såpass stort, så det bör funka.

      Men man bör inte ha ömtåliga arter tillsammans med paletter, för de blir som sagt väldigt beskyddande över sina yngel.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...