Neolamprologus Furcifer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeppehb
    • January 2008
    • 139

    Neolamprologus Furcifer

    Är det någon som har någon erfarenhet av den? Jag har ett akvarium på 1080 liter som det går ett gäng Julidochromis, två Daffodiler med yngel, några Callochromis Pleurospilus och ett gäng med Hästnosar. Skulle det fungera? Gärna lite info om beteende och så vidare om det är någon som har lite erfarenhet av den. Finns det risk att det käkar upp de mindre fiskarna, om man räknar bort ynglen? Jag har några J. Regani som inte är mer än 4-5 cm. De jag tänkt köpa är vildfångade och fullvuxna. Jag har läst artikelbeskrivningen här, med vill gärna att ni delar med er det ni kan och vet.
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #2
    Ett par danska artiklar om N. furcifer:
    The website you are trying to reach could be suspended, deleted or DNS could be incorrect

    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • jeppehb
      • January 2008
      • 139

      #3
      Tack Micke, ja där fick man koncentrera sig ... Men jag vill höra lite mer hur de fungerar tillsammans med andra Tanganyikaciklider och beteendet rent allmänt... Dessa artiklar var skrivet av samma kille och beskrev bara deras lek, vilket iof nog är intressant senare(hoppas jag).

      Kommentar

      • jeppehb
        • January 2008
        • 139

        #4
        Det blev ett par i alla fall...
        Bifogade filer

        Kommentar

        • jeppehb
          • January 2008
          • 139

          #5
          Jag har fått yngel av mina Furcifer för ca fem veckor sedan, och iom den novis jag är och att jag inte hittar mycket om dem på nätet undrar jag: Är det ovanligt att man får yngel av dom och få dem att klara sig? Jag har minst ett 30-tal yngel som är mellan 1.5-2 cm som växer som tusan...

          En halvdålig bild på ett yngel.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av jeppehb
            Jag har fått yngel av mina Furcifer för ca fem veckor sedan, och iom den novis jag är och att jag inte hittar mycket om dem på nätet undrar jag: Är det ovanligt att man får yngel av dom och få dem att klara sig? Jag har minst ett 30-tal yngel som är mellan 1.5-2 cm som växer som tusan...

            En halvdålig bild på ett yngel.
            Kul att du lyckades. Ja det är ovanligt att man får yngel på denna art (som du kan se i artbeskrivningen) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=919&SOK=1

            Den förste som odlade dom i Sverige var Lasse här på forumet
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • jeppehb
              • January 2008
              • 139

              #7
              Det är så pass iaf... ja det var ju inte planerat direkt, men jättekul att de trivs.

              Kommentar

              Arbetssätt...