Vad finns det för röda Malawi som inte är mbuna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    • August 2008
    • 323

    Vad finns det för röda Malawi som inte är mbuna?

    Mitt kar är på tok för gult och blått med Demasoni, saulosi, afra, golden osv. Har iofs en stor A. Jacobfreibergi Eureka - men den är mer orange än annat.

    Jag behöver något rött som bryter av men kan inte hitta något i ciklidböckerna. Urvalsodlat finns ju t.ex. Firefish - men den är ju också orange. Så - någon som vet var man kan få tag på något rött i Göteborgstrakten (eller åtminstone något som inte är blått, gult, svart eller orange)?
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Denna är supersnygg. Har haft de flera gånger.


    Tyvärr är det ju så med alla "haplisar" att de har gråa, silvriga eller bruna honor.

    Jag hade nog tagit en sväng ner till Nols ciklidhobby och tittat. Tror att det finns flest stora Malawi i hans affär.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #3
      Copadichromis borleyi, Kadango är röd och har dessuton snygga honor med slivrig kropp och röda fenor.
      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Hogan1
        • August 2008
        • 323

        #4
        Ursprungligen postat av admin
        Denna är supersnygg. Har haft de flera gånger.


        Tyvärr är det ju så med alla "haplisar" att de har gråa, silvriga eller bruna honor.

        Jag hade nog tagit en sväng ner till Nols ciklidhobby och tittat. Tror att det finns flest stora Malawi i hans affär.
        Tack för tipset - den hade jag inte sett tidigare. I Nol är jag nog en gång i veckan... så jag får kolla in den här.
        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

        Kommentar

        • Hogan1
          • August 2008
          • 323

          #5
          Ursprungligen postat av Micke
          Copadichromis borleyi, Kadango är röd och har dessuton snygga honor med slivrig kropp och röda fenor.
          Den känner jag till men har valt bort den. Innan jag skaffade mitt akvarium hade jag bestämt mig för ett fåtal arter som skulle finnas i tanken. En var Copadichromis Azureus (den blir ju inte speciellt röd - men det var inte en fråga då). Så, någon ytterligare Copadichromis blir det nog inte i nuvarande akvarium med alla mbuna - men tack för tipset i alla fall.

          Det skall ju finnas någon urvalsodlad Aulonocara Dragon Blood. Någon som vet om den finns att få tag på?
          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #6
            Dragoon blood, red dragon, strawberry red är olika namn för fire fish. Ett alternativ kan vara att byta att byta ut C. azureus till en annan blå malawiciklid (det finns några att välja på ) och ha Copadichromis borleyi, Kadango som det röda inslaget.
            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Micke
              • January 2002
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av Hogan1
              Det skall ju finnas någon urvalsodlad Aulonocara Dragon Blood. Någon som vet om den finns att få tag på?
              Kolla med malawijanne på ciklid.se han är expert på att odla fram superröda malawiciklider, och har i alla fall haft "dragon blood".
              Mvh Michael Persson

              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Hogan1
                • August 2008
                • 323

                #8
                Ursprungligen postat av Micke
                Kolla med malawijanne på ciklid.se han är expert på att odla fram superröda malawiciklider, och har i alla fall haft "dragon blood".
                Tack - PM sänt till honom.
                Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                Kommentar

                • Hogan1
                  • August 2008
                  • 323

                  #9
                  Det bidde (i denna omgången) ett Firefish-par från Kent i Nol. Hinderi är lockande men det får antingen bli när jag skaffat ytterligare akvarium - eller om/när jag tröttnar på demasoni (eller att dom har slagit ihjäl varandra).
                  Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    #10
                    Hoppas du valde ut ett stort par där du redan såg hur röda de blir. Jag tror att de kan vara lite variabla.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • Hogan1
                      • August 2008
                      • 323

                      #11
                      Ursprungligen postat av admin
                      Hoppas du valde ut ett stort par där du redan såg hur röda de blir. Jag tror att de kan vara lite variabla.
                      Jodå, den är allt stor så det räcker till - honan också. Men den jäkeln går bara och gömmer sig. Deb har lagt beslag på en liten grotta under en rot där min Eureka har stått i en månad och som jag bytte in idag - dels för att den alltid gömde sig - och dels för att den var lite för "grå" på mitten.

                      Har nu fått en mycket vackrare fisk - men en som inte visar sig (heller). Jag har suttit framför akvariet i en kvart nu för att försöka ta en bild..... Det kommer vilken dag som helst.....
                      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...