Vilken sand till multisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blokk
    • November 2007
    • 25

    Vilken sand till multisar?

    Hallå!

    Äntligen bestämt mig för att skaffa multisar till mit 60 liters.
    Har just nu engelsk sjösten i men har läst att mutlisar skall ha finkornig botten. Har en säck rådasten i garaget som är ganska finkornig, går den bra?
    Eller finns et ett bottenmaterial som är ultimat till just multisar?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    De har inga problem med att gräva i engelsk sjösten heller, det är inte förrän gruset börjar bli halva deras egen storlek som de har svårt att gräva.

    Min personliga uppfattning om optimalt för multisar vore ett lager småsten med finsand ovanpå, så de kunde gräva sig ner till småstenen men inte ända ner till glaset. För det gör de annars.
    Jag vet inte om multisarna håller med om att det vore optimalt, dock.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Om inte annat blir det snyggast så. Yngel kan ju då gömma sig bland stenar också. Borde göra att det blir fler yngel.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Limmet
        • December 2003
        • 217

        #4
        Eller så har man så fin sand så den "rinner" ned igen... Dvs glaset/frigoliten kommer aldrig fram....

        riktiga grävskopor är de... mitt halva akvarium där de håller till ser ut som sandtag... med hål och sandhögar varvat med nedgrävda snäckskal
        Mitt Tanganyika-projekt
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

        Kommentar

        • hlafk
          • August 2007
          • 202

          #5
          ja gräver gör dom ju...

          tänkte häromdan att det hade vart kul att prova o fylla halva karet med sand och sen släppa ner ett gäng och se hur mycket dom kan gräva

          (jag kör med den mellanfina råda sanden 0,4-0,8mm tror jag)
          Vad vet jag...

          Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

          Kommentar

          Arbetssätt...