Akut hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ajs
    • July 2008
    • 107

    Akut hjälp!

    Igår flyttade jag min goldenhona som är ca 6 dagar från att spotta från mitt växtakvarium till ett 69l yngelkar.
    Desvärre verkar hon döende just nu :/

    Då jag i princip gett upp hoppet om henne (hon ligger på botten och småandas), så undrar jag om jag kan rädda avkomman och i så fall hur?

    Detta är andra fisken på 2v som kolar, båda har varit mörka/svarta på huvet, ser nästan ut som en hjärnblödning.

    Vattnet togs från mitt stora akvarium, och dom fiskarna mår toppen, så vattnet verkar det inte vara något större fel på..
    Det är under sista timmen hon lämnat in handduken, för några timmar sedan simmade hon runt glad i vanlig ordning.
    Så:
    Hur tömmer jag henne på ägg?
    Hur får jag dessa ägg att kläckas?
    Varför spottar hon inte ut äggen självmant när hon själv måste inse att slutet är nära?

    Låter henne ligga kvar i väntan på svar, det är bara en vit Ancistrus mal i tanken och den verkar må bra.

    Edit: Vid närmare undersökning verkar det som att hon spottat, dock har hon lika svullen haka ändå. Det ligger 8-10 små gula saker med svans och ögon på botten, de verkar dock inte heller vara så pigga, och de är ca 18-20 dagar gamla. Flyttar malen och låter småfisken ligga kvar. hoppas de repar sig, skall göra ett vattenbyte lite senare och se vad som händer.
    Senast redigerad av ajs; 28 September 2008, 13:27.
    636L Malawi
    105L Växt/ Sällskap
    69L Yngel i väntan på Hona
    Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Småfiskarna kommer ju bara ligga tills hela gulesäcken är borta. Bra att du tog bort malen. Ynglen är ett lätt byte. Är hon döende kan du tömma henne, men jag tycker det låter konstigt. Det är sällan tuggande honor blir sjuka.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • ajs
      • July 2008
      • 107

      #3
      Okej! jag låter bara småynglen ligga kvar tills de eventuellt börjar röra på sig då?

      Det är lite dimmigt i samtliga akvarier, bytte vatten igår så måste nog ta och byta igen, igår kväll såg det ok ut men inte nu längre
      Eventuellt är det blästersanden som tagit död på henne, orkade inte skölja denna gång utan dumpade bara ner skiten

      Fisken är stendöd nu, så jag tar helt enkelt upp henne och låter ynglen ligga kvar då, jag antar att jag kan stänga av lysrampen tills vidare?

      Ser att en serpatetra ligger död i växttanken med, måste ha något strul på kranvattnet Jag tror inte att dom dött pga algmedlet iallafall, tilsatte halv dos, 2msk salt och bikarbonat/100l i alla akvarium.
      Eller kan det bli dimmigt av algmedel? låter konstigt tycker jag..
      Senast redigerad av ajs; 28 September 2008, 15:32.
      636L Malawi
      105L Växt/ Sällskap
      69L Yngel i väntan på Hona
      Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

      Kommentar

      • ajs
        • July 2008
        • 107

        #4
        Tror jag vet vad det är, har skyhöga nitritvärden.

        Min teori är att då skarvdosan är glapp så dog pumpen över natten och förgiftade akvariet när det slog igång.
        Vattnet jag tog dit igår kan omöjligt ha varit så förpestat då värdet i storakvariet nästan ligger på 0 idag efter vattenbyte.
        636L Malawi
        105L Växt/ Sällskap
        69L Yngel i väntan på Hona
        Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

        Kommentar

        • ajs
          • July 2008
          • 107

          #5
          Skumt... Kollade nitrit igår och resultatet var utanför skalan.
          Bytte 25l vatten, samma rödfärg på testet.
          Bytte 25l till, då landade det på 0.3-0.4
          Bytte ytterligare 25l och nu är det 0.1
          Måste nog byta en gång till :/

          Nu har jag alltså ca 6.75l av orginalvattnet kvar (räknat på en vattenvolym av 50l), har tagit vatten från det stora akvariet sista gången för att få några bakterier iallafall.

          Kollade även på filtret och det var nästan nyrengjort.
          Det måste kanske vara sanden som är boven men jag vet inte hur det kan förklaras :/

          Tror ni att ynglen kan ha överlevt denna nitrit topp? antagligen måste det vara andra ämnen som har toppar också men har bara nitrit och ph test än så länge. Både jag och tjejjen drömde att dom levde och simmade runt så vem vet
          Det är roligare att köpa en ny växt än ett vattentest liksom och dom få hundra man tycker sig ha råd att lägga varje månad går ofta till fel saker :P
          636L Malawi
          105L Växt/ Sällskap
          69L Yngel i väntan på Hona
          Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

          Kommentar

          Arbetssätt...