Behöver hjälp med att komponera två akvarium med Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    • August 2008
    • 323

    Behöver hjälp med att komponera två akvarium med Malawi

    Jag har kommit på att jag har på tok för många arter i mitt huvudakvarium (450 liter) och skall därför sätta upp ett 150-liters idag, till vilket jag ämnar flytta "tveksamma" - med det menar jag dels fiskar som jag inte riktigt vet om jag vill ha kvar - och dels sådana som av andra anledningar inte bör vara kvar i huvudtanken.

    Så här ser fisksoppan ut idag där min grupp Demasoni tillfälligt går i ett 60-liters blivande yngelkar:
    1. C. Afra 2+3 (3-4 cm)
    2. P. Saulosi 2+4 (3-4 cm)
    3. P. Demasoni 3+5 (3-5 cm)
    4. Tropheops Chilumba 1+3 (ca 3 cm)
    5. M. Johanni 1+2 (4-5 cm)
    6. Rödzebra 1+3 (3-4 cm)
    7. O. Lithobates 1+1 (6-8 cm) – hanen färgar inte ut
    8. S. Fryeri (Ahli) 1+2 (5-8 cm)
    9. A. Jacobfreibergi 1+1 (5-12 cm)
    10. A. Stuartgranti 1+1 (5-8 cm)
    11. L. Caeruleus 2+2 (4-8 cm)
    12. C. Azureus 1+2 (4-6 cm)
    Vad jag helst vill skall få flytta på sig till 150-liters är:

    Jacobfribergi och Lithobates. De som hänger löst ytterligare är Rödzebra, Afra och Azureus.
    Vad jag vill ha kvar i stora tanken är; Demasoni, Saulosi, Ahli, Golden och A. Stuartgranti.

    Jag är naturligtvis öppen för att öka upp respektive grupp med ett antal djur (t.ex. fler Saulosi osv.) och är också medveten om att där finns vissa som jag vill flytta på som kräver ett större akvarium än 150 liter - och skulle det inte funka i den mindre tanken, får jag väl byta in dessa mot andra lämpliga objekt eller helt enkelt sälja dem.

    Hursomhelst är jag väldigt tacksam på förslag på hur jag kan dela upp min besättning också med tanke på att huvudakvariet på 450 liter är det enda som kommer att vara synligt - och där vill jag gärna ha lite liv och rörelse.
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    När jag delar upp fiskarna i olika akvarium så går jag helt på känsla och vilka fiskar jag gillar mest. Tänk på att 150-liter är i minsta laget för att det ska fungera när de är stora. Mer frågan om tillfällig förvaring av mindre fiskar.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Hogan1
      • August 2008
      • 323

      #3
      Ursprungligen postat av admin
      När jag delar upp fiskarna i olika akvarium så går jag helt på känsla och vilka fiskar jag gillar mest. Tänk på att 150-liter är i minsta laget för att det ska fungera när de är stora. Mer frågan om tillfällig förvaring av mindre fiskar.
      Jo, absolut. Jag är medveten om att akvariet är i minsta laget - men större fick helt enkelt inte plats. Och fiskarna är ju inte stora ännu - och kommer sannolikt vara ur akvariet innan de blivit för stora. I värsta fall har jag ju fortfarande 450-liters kvar.

      Jag är mer och mer övertygad om att "less is more" - alltså färre arter, fler fiskar per art. Frågan är ju också vilka som passar med vilka. T.ex kanske saulosi inte är så bra med demasoni (men det lär jag ju märka). Jag får väl prova mig fram - det är bara det att när fiskarna väl befinner sig i mitt 450, är det ett litet helvete att få tag på dem igen - och eftersom jag inte gjorde rätt från början, tänkte jag så att säga börja om (vilket man ju helst vill undvika).
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #4
        Ta och rangordna dem i den ordning du gillar dem. Favoriter som nr 1 osv.

        Posta det så kan vi välja med det som utgångspunkt.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Hogan1
          • August 2008
          • 323

          #5
          Hmmm.... svårt....

          1) Saulosi
          2) Demasoni
          3) Tropheops Chilulmba
          4) Aulonocara Stuartgranti
          5) C. Azureus (när den växt till sig)
          6) Ahli
          7) Golden (men "She who must be obeyed" tycker väldigt mycket om dessa)
          8) Johanni

          Sen är det hugget som stucket - med Auloncara Jacobfreibergi på sista plats.
          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #6
            1/ Snygg och lättlekt. Kör den som grundmbuna.
            2/ Hoppa över då du valt Saulosi som nr1
            3/ Denna är ju lite ilsk och kommer nog bli kungen.

            Jag hade nog haft 1, 3, 4, 5, 6.

            Hade jag själv satt upp det hade det nog varit 3+10 med Saulosi, och sedan 2+2 av en Aulonocara, 2+2 av en "Haplochromissort"
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • Hogan1
              • August 2008
              • 323

              #7
              Ursprungligen postat av admin
              1/ Snygg och lättlekt. Kör den som grundmbuna.
              2/ Hoppa över då du valt Saulosi som nr1
              3/ Denna är ju lite ilsk och kommer nog bli kungen.

              Jag hade nog haft 1, 3, 4, 5, 6.

              Hade jag själv satt upp det hade det nog varit 3+10 med Saulosi, och sedan 2+2 av en Aulonocara, 2+2 av en "Haplochromissort"
              Tack för tipset. Uppskattat att du tog dig tid. Det blir nog till att byta bort lite fisk av de som hamnar utanför rankingen. Det blir lite svårt att göra mig av med Demasoni dock. Får försöka komma på ett sätt att hålla Saulosi och Demasoni eftersom jag dessutom har fler av just Demasoni. Jag är inte främmande för att öka på Saulosi med ett halvdussin eller så. Nu gäller det att få fatt i de som skall utvandra.
              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11220

                #8
                Det blir ofta snyggt med en masseffekt + att fisken funkar oftast bättre. Jag har själv bara dåliga erfarenheter av just demasoni. 3 gånger har jag köpt stora grupper och bara fått en hane kvar. 37 st sista gången. De har varit riktigt arga hos mig. Vet dock andra som lyckas med mindre antal.

                Saulosin är en otroligt trevlig mbuna. Håll bara igen matningen lite på dem så att de inte blir som runda bollar.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11220

                  #9
                  Jag har just nu 20 st golden med 5 st saulosi. Det ser ärligt talat inget vidare ut.
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...