Hjälp! Slöa/döende Malawi

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pallen
    • February 2007
    • 22

    Hjälp! Slöa/döende Malawi

    Hej,
    Jag har ett 240l kar med malawiciklider (samt en siamesisk algätare och två ancistrus) i och jag köpte dem för tre veckor sedan.
    Redan efter en vecka började rödzebrorna dö, och alla de är nu borta, några demasoni och socolofi har också dött och resten ser väldigt slöa ut och äter knappt.

    Till en början hade jag alldeles för lågt pH, ca 7,2, i karet men har buffrat med bikarbonat och den senaste veckan har det legat kring 8-8,5. pH i kranvattnet är mjukt och ligger kring 6,4-6,5 enligt mina mätningar (men kommunen hädar att det ligger på 7,2-7,3 enligt deras...) och jag buffrar vattnet jag byter vid vattenbyte. Jag har bra cirkulation i vattnet och en syresten i botten, använder salt i den mängd ciklid.se föreslår (2-3 msk/100 l) och vattenvärdena är nu "perfekta" (rätt pH, ingen nitrit, nitrat) och 24 grader i vattnet men nästan alla malawi jag har kvar ligger bara stilla i sitt revir, de flesta äter knappt, och några ser ut att vara på väg att dö. De som har dött har slutat äta, varit väldigt passiva och till slut legat på botten och "flämtat".

    Jag har pratat med djuraffären som tycker att det låter väldigt knepigt, och det enda de kan tänka sig att det beror på är att de är slöa efter pH-svängningarna från, det för dem, sura vattnet till det nu idealiska pH-värdet. De tyckte även att jag skulle skicka ut en fråga på detta forum för att kanske kunna få något mer tips.

    Om nåon har någon teori om vad som han vara galet så snälla hör av er!!

    Mvh
    Peter
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Vilken temperatur kör du?

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      24 grader, sa han. Men det är lite för kallt-i med en doppvärmare och ta upp den till ca 26!

      Vilka tester kör du för ammonium/ammoniak och nitrit?
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • pallen
        • February 2007
        • 22

        #4
        Ja, jag har nu 24 grader, har haft 26-27 grader men drog ur doppvärmaren i hopp om att få se någon skillnad överhuvudtaget - det har det inte blivit - så jag kan väl stoppa i den igen och dra upp till 26.

        För pH kör jag ett dropptest, och sedan har jag stickor för pH, GH, KH, NO2, NO3. Har även testat vattnet flera gånger hos djuraffären och de hittar heller inget fel nu när jag fått upp pH.
        Syrestenen vid botten har jag hört ska lufta ur ammoniak så det har jag inte skaffat nåt test för, kanske skulle vara en idé? Men skulle det vara det så bör väl även algätaren och ancistrusarna känna av det, eller?
        Senast redigerad av pallen; 24 September 2008, 13:12.

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Missade att du skrev 24 grader, men det tycker jag är en perfekt temp till malawi då slåss de inte så mycket.

          Det kan vara så att fisken utsatts för något under exempelvis transport, som gör att de skadas. För att sedan långsamt tyna bort. Kyler du ner fiskpåsen på vägen hem kan det bli som du skriver.

          Kommentar

          • pallen
            • February 2007
            • 22

            #6
            Fiskarna kom direkt från akvarier i djuraffären in till en bil, sedan en halvtimmes körning utan någon nedkylning att prata om så det tror jag inte det beror på. Det kan kanske vara så att transporten från uppfödare till butik kan ha kylt dem lite men det ska inte ha varit några sådana problem med fiskarna som är kvar i djuraffären så det låter också långsökt.

            Tack för idéerna i alla fall!!!

            Kommentar

            • pallen
              • February 2007
              • 22

              #7
              Någon som har nåra fler idéer så är de hjärtligt välkomna!!

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                I mina öron tycker jag det låter som nitrit, teststickor är inte särskilt pålitliga.
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • pallen
                  • February 2007
                  • 22

                  #9
                  Tack för svaret! Det har även en annan gissat på då jag lagt in samma fråga i forumet för sjukdomar!

                  Vilket verkar ha försvunnit i det forumet... kanske moderatorn tyckte att det inte hörde hemma där..?
                  Senast redigerad av pallen; 24 September 2008, 15:19.

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Idioti

                    Nu blir jag fan förbannad, har jag ägnat stor tid och möda till att förstå varför dina fiskar är sjuka och lika lång tid till att redogöra vad som är fel så vill jag för helvete inte se mina inlägg raderade bara för att det råkar simma afrikanska ciklider tillsammans med malarna, tråden borde lagts i sjukdomar och sjukdomar endast och om någon tråd ska flyttas så är det i så fall denna.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • pallen
                      • February 2007
                      • 22

                      #11
                      Var nog dumt av mig att posta tråden på två ställen, men antar att du med idioti även syftar på den som förpassat tråden från sjukdomar och behållit den här, istället för tvärtom?

                      Tack för hjälpen iaf!!

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Jag syftar bara på "skägget"
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          Jag syftar bara på "skägget"
                          Nu blir jag upprijktigt sagt förbannad.

                          Här sliter man själv häcken av sig för att hålla en hemsida igång.

                          Sedan finns det ett antal personer som inte ens ids läsa vilka regler som gäller
                          6/ På ett ställe
                          Lägg enbart in ett och samma inlägg på ett ställe. Om samma inlägg läggs in på flera ställen kommer samtliga att tas bort.

                          och sedan när man ändå är hygglig och bara tar bort ett av inläggen så får man bara skit för detta.

                          Jag låser nu denna tråd och kommer i fortsättning att hålla strikt på punkt 6.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...