Hona eller hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraPandra
    • June 2008
    • 142

    Hona eller hane?

    jag undrar va de e för kön på mina palettciklider, jag ser ingen skillnad förutom att en har med färg än den andra. Här kommer lite bilder.

    Fisk 1:




    Fisk 2:


    Tillsammans:


    Obs, bilderna e inte så bra på dom. hoppas ni kan se lite iallafall.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Fisk 1 är en hane och fisk 2 en hona.

    1 är större än 2 och har en förlängd ryggfena.
    2 är mer kompakt. Rundare runt magen och har en lekmogen honas färger.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • SandraPandra
      • June 2008
      • 142

      #3
      Tack! men dom kommer väl bli större än va dom är nu? nu är dom runt 4-5cm stora.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av SandraPandra
        Tack! men dom kommer väl bli större än va dom är nu? nu är dom runt 4-5cm stora.
        Honan blir inte mycket större än så men hanen blir uppemot 8-10cm.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • SandraPandra
          • June 2008
          • 142

          #5
          okej, jag hittade min lilla mal död idag när jag vaknade, han låg på en växt, undrar om de skulle kunna vara hanen som har jagat den så de har dött, för han jagade den lite igår, men jag han hade många gömställen och gömde sig, men direkt när han kom fram så jagades han iväg, han va runt 2cm stor. borde man ha mal iakvariumet? va händer om man inte har de? måste jag göra rent oftare eller spelar de ingen roll?

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av SandraPandra
            okej, jag hittade min lilla mal död idag när jag vaknade, han låg på en växt, undrar om de skulle kunna vara hanen som har jagat den så de har dött, för han jagade den lite igår, men jag han hade många gömställen och gömde sig, men direkt när han kom fram så jagades han iväg, han va runt 2cm stor. borde man ha mal iakvariumet? va händer om man inte har de? måste jag göra rent oftare eller spelar de ingen roll?
            Tror inte det är anledningen till malens död. Den hade många gömställen och om den var frisk var den nog snabb nog att flytta sig.

            Matar du malen med något speciellt? En liten mal på 2cm behöver nog en del mat. Var det en Ancistrus?

            Störra malar funkar bra ihop med Paletter iaf.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • SandraPandra
              • June 2008
              • 142

              #7
              ja de va en ancistrus, köpte honom igår. ville inte mata första dygnet för att alla skulle få "landa" först. jag matar mina malar med algtabletter, och maltabletter, även nån gurka ibland, men honom hann har jag inte mata. varför jag inte har större mal e för att jag inte har så stor akvarium. bara runt 70l, vill inte att dom ska lida, jag hade förut en plecostomus, men han blev för stor va tvungen att göra mig av med honom. min palett hane verkar lite aggressiv av sig. han hade två rötter att gömma sig under och samt stenar.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av SandraPandra
                ja de va en ancistrus, köpte honom igår. ville inte mata första dygnet för att alla skulle få "landa" först. jag matar mina malar med algtabletter, och maltabletter, även nån gurka ibland, men honom hann har jag inte mata. varför jag inte har större mal e för att jag inte har så stor akvarium. bara runt 70l, vill inte att dom ska lida, jag hade förut en plecostomus, men han blev för stor va tvungen att göra mig av med honom. min palett hane verkar lite aggressiv av sig. han hade två rötter att gömma sig under och samt stenar.
                Tror att i 70L med en såpass revirhävdande Palett blir svårt att ha en mal. Var än malen kommer finnas kommer den vara inom Palettens revir. Och Palettens humör kommer bli värre när den har yngel att vakta.

                I vårt akvarium på 1½ meter ägde Palettparet halva botten. Så nog kan de vara lite bitska
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                Arbetssätt...