Malawi uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jossanna
    • January 2008
    • 43

    Malawi uppstart

    Jag är lite sugen på att starta upp ett Malawikar och tänkte höra om det finns några generella tips och "regler" man bör följa.
    Hur stort måste man ha till exempel?
    Jag har väl funderat på storleksordningen 2-250 liter, är det för litet för Malawi?

    kom gärna med nybörjartips och råd till mig som är oerfaren men nyfiken!
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Större akvarium är ju alltid bättre. Jag hade börjat med ett 375-liters som är 150*50*50. Brukar vara en storlek som är lätt att hitta både som begagnat och nytt. Köp en snygg bakgrund, du kommer troligen inte ha så mycket växter och bakgrunden gör helheten viktig.

    Hittar du en bild på någon fisk, fråga oss i forumet vilka som funkar bra ihop med den. Många av oss har erfarenhet av att kombinera olika arter.


    Gå till biblioteket och låna Back-to-Nature's bok om Malawiciklider. På svenska och tar upp allt det viktigaste.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Det funkar med ett 200-250 liter, men då begränsar du urvalet lite. Jag rekommenderar isåfall t ex golden, rostciklid eller saulosi, och helst inte flera arter än så. Komplettera gärna med en eller två ancistrus-malar.

      Du skall ha bra fart på vattnet, gärna sandbotten och massor med stenskravel och gömställen. En bakgrund är bra. Köp gärna ett överdimensionerat ytterfilter. Växter är inte nödvändigt.

      Och, välkommen till Malawi-träsket!
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • jossanna
        • January 2008
        • 43

        #4
        Tack för bra svar och tips!

        Jens, jag är inte i träsket riktigt än, måste ju börja med att köpa ett kar, men sen så
        Jag har tittat både på golden och rostciklid och tycker de är riktigt fina så det låter bra tycker jag, jag har förstått att det är bättre att ha lite färre arter och fler av varje än många arter och bara nån av varje.

        Sitter och letar akvarium nu, det är ju jättespännande, jag vill sätta igång genast

        Kommentar

        Arbetssätt...