Golden i 100 liters akvarium :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Golden i 100 liters akvarium :)

    Nu har jag ett 100 liters akvarium ledigt då min ena kampfisk ska flytta till ett 60 liters akvarium och kampfiskhonan till mitt 240 liters. Nu har jag funderat på att skaffa Golden till 100 liters akvariumet.
    Kan jag ha:

    1+3 golden
    Ca 30 neontetror
    1 ansistrus mal? Eller annan mal!? Förslag?

    Jag ska inreda med mycket stenar och gömmställen men vill även ha lite växter går det till Golden, utan att alla växter försvinner?

    Vad ska golden ha för mat? Kan man variera mellan torrfoder mygglarver (kanske något vegetabiliskt då och då om dem äter och ska ha det)

    Tack Mvh Simon
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    glöm neontetrorna....de kmr att bli uppkäkade. vad jag har hört så kan det gå att ha golden i 100 liters. men helst så är minimum akvariet för malawi ciklider mellan 150-200 liter.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      glöm neontetrorna....de kmr att bli uppkäkade. vad jag har hört så kan det gå att ha golden i 100 liters. men helst så är minimum akvariet för malawi ciklider mellan 150-200 liter.
      Okej :P Men på artbeskrivningen står det 100 liter Men kan man ha 10 minortetror istället? Mvh Simon

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        när det gäller malawi så kör bara på dem..tetror kmr att bli slaktade. och de kommer från helt olika världsdelar vilket innebär helt skilda vattenvärden.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Simon--B
          • May 2008
          • 720

          #5
          Okej :S Synd ! Men helt skilda vattenvärden vill dem nog inte ha minortetror vill ha ca 7,5 och golden också ! Men om man inte kan ha något mer än dem så vill jag nog inte ha dem men tack ändå för hjälpen

          Kommentar

          • HenrikV
            • January 2007
            • 358

            #6
            Det finns ju andra afrikanska ciklider. Ex. Palettcikliden låter nog dina tetror vara. (kanske inte vid lek, men ändå...)
            Annars finns det ju en massa spännande sydamerikanska ciklider som trivs med tetror. Kolla upp, det är värt besväret.

            Ofta blir folk skrämda från cikliderna med argument som antyder att dom är buffliga och bara vållar problem. Har man bara en tanke med sig att anpassa sammansättningen i karet, så blir det sällan några problem.
            Lycka till!!!
            Tanganyika

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ursprungligen postat av Simon--B
              Jag ska inreda med mycket stenar och gömmställen men vill även ha lite växter går det till Golden, utan att alla växter försvinner?

              Vad ska golden ha för mat? Kan man variera mellan torrfoder mygglarver (kanske något vegetabiliskt då och då om dem äter och ska ha det)

              Tack Mvh Simon
              Ancistrusmal funkar finfint ihop med golden. Den är till större delen vegetarian - det finns malawifoder att köpa som redan har en bra mix av vegetariskt/animaliskt. Det funkar bra även till ancistrusmalar.
              Golden brukar inte röra växter något nämnvärt.
              Röda mygglarver skall du inte mata malawis med, det är att bjuda in bukvattusot.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Simon--B
                • May 2008
                • 720

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Ancistrusmal funkar finfint ihop med golden. Den är till större delen vegetarian - det finns malawifoder att köpa som redan har en bra mix av vegetariskt/animaliskt. Det funkar bra även till ancistrusmalar.
                Golden brukar inte röra växter något nämnvärt.
                Röda mygglarver skall du inte mata malawis med, det är att bjuda in bukvattusot.

                Okej Jens men jag har 30 neontetror som jag vill ha kvar så kan tyvärr inte ha golden men det jag inte förstår är att man inte kan ha minortetror med golden för dem är ju storna Mvh Simon

                Kommentar

                • Simon--B
                  • May 2008
                  • 720

                  #9
                  Ursprungligen postat av HenrikV
                  Det finns ju andra afrikanska ciklider. Ex. Palettcikliden låter nog dina tetror vara. (kanske inte vid lek, men ändå...)
                  Annars finns det ju en massa spännande sydamerikanska ciklider som trivs med tetror. Kolla upp, det är värt besväret.

                  Ofta blir folk skrämda från cikliderna med argument som antyder att dom är buffliga och bara vållar problem. Har man bara en tanke med sig att anpassa sammansättningen i karet, så blir det sällan några problem.
                  Lycka till!!!
                  Jag har ciklider :P Men jag vill inte ha palett ciklider för dem är så J*VLA aggressiva när dem hgar yngel ! :P men tack för tipset! Är sugen på Malawi Mvh Simon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...