Paletter i 70l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraPandra
    • June 2008
    • 142

    #31
    okej, men ska jag testa med att köpa från affär? och se om de funkar? men hur långtid kan de ta innan dom bildar par då?

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #32
      Ursprungligen postat av SandraPandra
      okej, men ska jag testa med att köpa från affär? och se om de funkar? men hur långtid kan de ta innan dom bildar par då?
      Tycker jag nog du kan testa men jag vet inte hur lång tid det kan ta. Köp hem en hona och en hane, vänta sen och se. De kanske hittar varandra ganska snabbt. Tror dock inte det är helt ovanligt med ett par veckor iaf minst.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • SandraPandra
        • June 2008
        • 142

        #33
        okej, kan ju alltid testa. men tror du att de räcker med en grotta? tänkte en kruka nästan upp och ner med en liten glipa för att simma in.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #34
          Ursprungligen postat av SandraPandra
          okej, kan ju alltid testa. men tror du att de räcker med en grotta? tänkte en kruka nästan upp och ner med en liten glipa för att simma in.
          Blir säkert bra. Det du ska tänka på när du sätter krukor så är att de kan bli instängda. De gräver ju en del så det är lätt att det rasar.

          Annars räcker det att du trycker ner krukan så den bara ligger på sidan. De kommer gräva och fylla och ha sig så det passar dem ändå
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • SandraPandra
            • June 2008
            • 142

            #35
            okej, va bra. men hur stor/liten ska krukan vara? paletter blir väl ganska stora av sig, om jag inte minns fel, runt 10cm. just nu har jag bara levande födare som jag säljer imorgon, dom e lite lättare att ta hand om skulle jag kunna tro. paletter måste man tänka lite mer på hur som ska ha de, oftast så accepterar alla levandefödare nästan vad som helst i inredningen och de verkar inte paletter göra, med att dom ska ha grotter och så..

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #36
              Ursprungligen postat av SandraPandra
              okej, va bra. men hur stor/liten ska krukan vara? paletter blir väl ganska stora av sig, om jag inte minns fel, runt 10cm. just nu har jag bara levande födare som jag säljer imorgon, dom e lite lättare att ta hand om skulle jag kunna tro. paletter måste man tänka lite mer på hur som ska ha de, oftast så accepterar alla levandefödare nästan vad som helst i inredningen och de verkar inte paletter göra, med att dom ska ha grotter och så..
              Paletter är mycket lättskötta och tar vad de får. Vi tröttnade på våra Paletter och tänkte att om vi sätter dem i 84L så länge (i väntan på att bli sålda) utan något gömställe så kommer de inte leka. Pyttsan . De grävde en grop ner till botten, satte sin rom på glaset och flyttade sen äggen när de lossnade för att kläckas till en annan grop som inte var så djup.
              Har även hört de som använt blad som grotta så nog är de inte kräsna iaf
              Storleken på krukan behöver inte vara stor. Bara precis så stor att de kommer in, inte alls stor med andra ord. Märkte att ju mindre grotta desto populärare att använda som lekgrotta. De är nästan aldrig inne i grottan samtidigt utan honan simmar in och lägger sin rom sen simmar hanen in och befruktar. Detta upprepas några gånger.
              När allt det är klart vaktar en utsidan och en fläktar äggen.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • SandraPandra
                • June 2008
                • 142

                #37
                okej.. de låter bra, jag vill ha en ganska lättskött fisk men ändå fin att kolla på. de e ett sällskapsakvarium och har tröttnat lite på alla levandefödare och alla fiskar som andra har. dom gör inge kul längre. och skulle vilja ha lite färg i akvariumet. men vill paletterna ha ljus eller mörk sand, har hört att vissa fiskar bleknar vid ljus? jag har blå sand som e mindre än den jag har nu.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #38
                  Spelar nog ingen roll vilken färg på sanden du har. Tror de har åt det ljusare hållet naturligt men de är inte så kräsna
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • simondaman
                    • October 2007
                    • 236

                    #39
                    passar palettciklider och guramis ihop?
                    180L
                    75L
                    20L

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #40
                      Nej, det kan jag inte påstå eftersom Palettciklider jagar allt som rör sig i princip när de leker (vilket de gör hela tiden).

                      Enligt mig gör Palettciklider sig bäst i ett eget kar med möjligen nån mal.

                      Hade Palettciklider och Dvärggurami ihop i 450L och de bråkade dagligen. Stora duster mellan Dvärgguramihanen och Palettparet där det slutade med bitsår och trasiga fenor. Så mitt svar är, nej.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Rickeboy
                        • April 2008
                        • 74

                        #41
                        Gurami

                        Nina har du mkt erfarenhet av gurami?

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #42
                          Ursprungligen postat av Rickeboy
                          Nina har du mkt erfarenhet av gurami?
                          Nej Inte mycket

                          Har haft Dvärggurami och Rubingurami men aldrig haft nån lek på dessa.
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • Rickeboy
                            • April 2008
                            • 74

                            #43
                            har undrat över.. Har ett par mosikgurami i ett av mina kar.... o varje gång som jag rengjort de o tvättat sanden så har de bitit varandra o levtrövan ett kort tag.... nu senast skades jälen på ena fisken.... men bara någon dag senare e de helt lungt....

                            håller annar bara på med ciklider så ingen erfarenhet alls av dom....

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #44
                              Rengjort sanden? Gör du det ofta?
                              Är det ett par du har?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Nina82
                                • January 2008
                                • 6610

                                #45
                                Ursprungligen postat av Rickeboy
                                har undrat över.. Har ett par mosikgurami i ett av mina kar.... o varje gång som jag rengjort de o tvättat sanden så har de bitit varandra o levtrövan ett kort tag.... nu senast skades jälen på ena fisken.... men bara någon dag senare e de helt lungt....

                                håller annar bara på med ciklider så ingen erfarenhet alls av dom....
                                Vet inte vad det kan bero på men låt bli att rengöra så mycket. Sanden ska man bara slamsuga lite då och då, aldrig tvätta.
                                Delvattenbyte på ca. 30% var vecka, slamsugning vid behov och algskrapa till rutan är det enda du behöver göra. Ansa växter vid behov är oxå OK.
                                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                                38L 54L 54L 63L 450L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...